hétfő, október 04, 2010

Nigella Cseresznyés Trifleje forradalmasítva (paleo, glutén-, laktóz-, és cukor mentes)



For the English version, please click here.

Az angolokra mondanak sokminden, kevésbé hízelgő jelzőt, minthogy "pudingfejűek" vagy "hidegek", mégis, hogyan lehet az egyik "védjegyük" a trifle, ez az ínycsiklandó réteges desszert, amely pihe-puha piskóta rétegek lekvárral való összeforrásával kezdődik, roppanós gyümölcsökkel folytatódik és lágy, édes krémmel van megkoronázva?
Ez nem csalás, nem ámítás: ez a Cseresznyés trifle Nigella Lawson Hogyan válunk házi istennőkké című könyvéből származik, azonban az egészség jegyében újjászületett, immáron liszt-, laktóz-, és cukor mentesen. És hogy mennyiben más így és hogyan kivitelezhető, olvass tovább!

Amikor először átfutottam a receptet, fel sem tűnt, hogy Nigella bizony nem készít hozzá piskótát, hanem megveszi szépen a boltban. Mivel neki ez valamilyen szinten a védjegye, hogy gyorsan összedobható, cécó mentes ételeket készít, így ezt elfogadom, azonban van egy apró ellenérzésem az egésszel kapcsolatban: ha már valaki ekkora konyha-guru, akkor miért nem dob össze egy könnyű piskótát, már csak a felhajtás kedvéért is? Én legalábbis egy piskóta receptet elvártam volna egy ilyen exkluzív desszerthez, mint az angol trifle. Mindenesetre nem bántam a dolgot, mert így piskóta téren teljesen szabad kezet "kaptam". Ezen felbátorodva nyúltam is a mandulához és a sodóból kimaradó tojás fehérjékhez, és egy olyan isteni finom, pehely könnyű piskótát készítettem pikk-pakk, amit még nagyon sokszor el fogok készíteni más sütemények alapjaként. Olyan jó lett, hogy tovább tartott az agyalásom, hogy vajon megegyem-e együltőmben és inkább csináljak még egy adagot, mint maga a piskóta elkészítése.

A cseresznye lekvárral már nagyobb gondban voltam, mivel nincs kéznél cukor mentes cseresznye lekvár, és mivel a boltban a lekvárok legalább 40%-ban cukorból állnak, így úgy döntöttem miközben a recept többi hozzávalóját készítem, elkészül a lekvár magától, s ez így is lett, mindössze 30 perc alatt, és még marad is, úgyhogy másnap reggelire lehet kenni egy kicsit a muffinra. Meg kell jegyeznem, hogy cukor nélkül is olyan finom volt, hogy ezt is majdnem kiettem az edényből...úgy állva, a konyhában. :-)

A sodó...igen, a sodó kókusztejből készült, egy egész vanília és négy tojássárga felhasználásával. Így utólag vannak még más ötleteim a sodóra, de mivel követtem a receptet és csak az alapanyagokban tértem el, így most bizony sodó téren ez nem a kalandozások időszaka volt. Mindenesetre jó kihívásnak bizonyult, és az eredménnyel nagyon meg voltak elégedve a Főkóstolóim, és én is. A kókusz íze érződik, ám sokkal lágyabb tónusban, mint vártam, inkább amúgy összeolvadva a vaníliával egy nagyon kellemes összhangban.


Szerintem:
Nagyszerű, kényeztető desszert, melyet kis különálló poharakban, avagy egy nagy tálban lehet tálalni. Nagyszerű az ízek és textúrák harmóniája, egyik sem túl erős vagy gyenge. A vendégek pedig tényleg istennőként néznek ránk a sütemény láttán és ízlelvén.
Azonban, ha szavazni kéne, akkor én stip-stop Édesanyám ál-triflejére szavaznék, mely a következőképp csábít: puha piskóta réteg rummal és rumban áztatott mazsolával, és isteni finom madártej a tetején. Hogy miért? Mert magyar vagyok és mert Anyás. :-)

For the English version click here.

15 megjegyzés :

  1. Köszi! :) És te hol szerezted a cukormentes cseresznyebefőttet? (Ha házi, nem tudnál ajánlani egy helyet, ahol lehetne kapni? Mert per pillanat nem égek befőzési vágyban.:p )

    VálaszTörlés
  2. Látom lesz mit megint tesztelnem.Csodásan néz ki.Jelenleg nincs cseresznyebefőttem,de ha megcsinálom jövök jelenteni.:)A konyakot viszont nem vállalom.

    VálaszTörlés
  3. F.!
    Sajna a cseresznyebefőtt nem volt cukormentes, de ha bárki tud ilyenről szóljon :-), így hát józan paraszti ésszel annyit tudtam tenni,hogy tésztaszűrővel leszűrtem a levétől és több soron átmostam. Talán valamit javít a cukor arányán. Egyébként 30percig tartott ezt a mennyiségű cseresznyét lekvárrá főzni, úgyhogy amíg a többi készül gyakorlatilag megfőzi magát. :-)

    Pilchard!
    Remélem ez beválik majd, szó szerint izgulok. :-)A konyak nagyn jót tesz neki, de volt amelyikből kihagytam én is (nem mindenki fogyaszthat alkoholt nálunk), azonban így is nagyon finom volt, viszont személy szerint én hiányoltam belőle. Lehet rum is. :-)

    VálaszTörlés
  4. Bianka!
    Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Pocak Panna!megígértem hogy kipróbálom és meg is írom milyen lett,jajj de tényleg ne haragudj,ez a piskóta a mandulaliszttel annyira nem jön be nekem,szegény a kukába végezte.Pedig a másik sütinél azt hittem a kakaó miatt,akkor ugye nagyon erősen kakaós ízű volt,na ebben nem volt kakaó,de számomra ehetetlen lett.A krémet is megcsináltam,az viszont nagyon finom volt,de mivel a piskóta már kiesett a körből,így némi tejszínnel,meg házi krémsajttal feltuningolva remek fagyi lett belőle :)
    Egyébként nem tudom ez a mandulás piskóta miért nem ízlik ennyire, a mandulát szeretem,van egy túrógolyó recept,amiben mandula,kókusz,túró,cukor van,azt pl.imádom.Bár azt nem kell sütni,itt lehet akkor valami,hogy sütéssel megváltozik az íze vagy nem tudom.

    VálaszTörlés
  6. Pilchard!

    Nem haragszom egyáltán, sőt nagyon örülök, hogy töretlenül próálod a receptjeim!
    Az, hogy a mandulás piskóta nem jött be, az szerintem nagyon egyéni ízlés kérdése lehet, mert én szó szerint majd elájultam úgy ízlett. Dehát nem lehet mindannyiunknak ugyanolyan az ízlése.
    Annak viszont nagyon örülök, hogy a krém ízlett, és hogy valami klassz sült ki végül belőle!
    Igyekszek a jövőben - időmhöz mérten - olyan piskótákat készíteni, amelyek nem 100%-ban mandulán alapulnak, (sőt, van egy diós-kókuszos torta már a blogon, aminek a tésztája nem mandula alapú) remélem, hogy valamelyik beválik majd. Az az igazság, hogy ezek a magokból készült piskótát sosem leszenk olyanok, mint a lisztesek. Egyesek számára ez pozitív (számomra), mások számára nem annyira. Remélem azért, hogy a jövőben valamelyik piskóta receptem majd bejön, addig is nagyon remélem, hoyg a vállalkozói kedved nem hagy alább. :-)
    Szép vasárnapot!

    VálaszTörlés
  7. Mennyei lett!! Mondjuk az enyém nagyon nagyon ronda lett a Tiédhez képest, plusz nem kaptam cseresznye befőttet, ezért meggyel csináltam, de így is nagyon nagyon finom! (Azért alkalom adtán cserkóval is kipróbálom. Akár holnap is..;) )

    VálaszTörlés
  8. F.!

    Nagyon örülök,hogy kipróbáltad, és hogy sikerült! Most repdesek az örömtől. :-)
    További sikeres főzicsélést!

    VálaszTörlés
  9. Köszi, egyébként hogy még egy kicsit tovább tartson a lendület a repdeséshez: édességet mindig innen választok.;)

    VálaszTörlés
  10. Szia!
    Lehet, hogy a dolog tárgytalan, de ha édességre vágyom és valami folyós kell hozzá, mondjuk lekvár, akkor csak annyit teszek, hogy az otthon fellelhető aszalt gyümölcsöt kevés vízzel(nem árt kicsit áztatni pl. a mazsolát) aprítógépbe teszek és addig aprítom, amíg krémes nem lesz. Ennyi, már kész is a cukor mentes lekvár.
    H.Edit

    VálaszTörlés
  11. Edit, nagyon jó tipp, köszönöm, már én is gondoltam rá,de mindig kiment a fejemből, legközelebb kpróbálom mindenképp!!!
    Köszi!

    VálaszTörlés
  12. Itt Agnes. Ugyan alig par órája a Vanília habkrémes gyümölcstorta alatt azt állítottam, hogy rögvest meg is sütöm azt, de úgy hozta a sors, hogy idekeveredtem és ez készült el. Ilyen a mennyország, kérem. Nem konzervet használtam, hanem fagyasztott cseresznyét, itt Hollandiában lehet kapni egész kulturált verziót belőle, magozottan. Bevallom, a sodóba nyomtam két kanál mézet egy helyett, és először használtam kukoricakeményítőt életemben, de az eredmény egyenesen madártej ízvilág lett, pontosan amire hetek óta vágytam. Sosem gondoltam, hogy a kókusztejből ennyire krémes és fantasztikus krémet lehet készíteni. Nem beszélve a piskótáról, ami tökéletes lett és zseniálisan, mint egy lelki társ, kiegészíti a cseresznyét és a sodót. Ismét beletrafált a lelkembe ez a recept. Köszönöm, hálásan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon-nagyon örülök, hogy ilyen jól sikerült! :)
      Én is imádom a kókusztejjel készült házi krémeket, nagyon krémesek és kihűlve és selymes ízük marad. A paleos piskóták pedig habkönnyűek tudnak lenni. Egyszóval, örülök, hogy sikerült! :)

      Törlés
  13. De a kukoricakeményítőt miért szabad használni? A kukorica tiltólistás, a keményítő szintén... akkor ezt így hogy?

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!