szerda, szeptember 15, 2010

Banános muffin, tele minden jóval (liszt-, laktóz-, és cukor mentes)


For english version click here.
Először is egy kérdéssel indítanám a mai bejegyzésemet, mely kérdést azokhoz intézném főként, akik cölikáliában (gluténérzékenységben) szenvednek, vagy van olyan rokonuk/ismerősük és profik a témában: sok helyen utána néztem már, és kiderült számomra, hogy a zabban nincs glutén, csak az egyik összetevője, a gliadin (a glutén gliadin és glutenin együttese), mégis, amint láttam az interneten sok helyen fórumokban, a zabot és egyéb termékét gluténtartalmúként kezelve mellőzik. Szóval a kérdésem a következő: a zabra érzékenyek-e a cölikáliában szenvedők, avagy fogyaszthatják nyugodtan?

Jöjjön, aminek jönnie kell, ez a fantasztikusan jó, őszies hangvételű banános-kókuszos-gyümölcsös-diós muffin. Nekiálltam a konyhában a régi banános muffin alappal, azonban mivel az összetevők jelentősen változtak, így annyira sok változást kellett véghezvinnem, hogy egy teljesen új, sokkal jobb muffint sikerült összehoznom. Nem lett kemény másnapra, még harmadnapra sem, mint a többi banános muffin, amit eddig kóstoltam, hanem puha, omlós, laktató. Könnyen kivehető a papírból, nem kell küzdeni vele, szépen egyben marad, és nem túlzottan édes, csak épp egy leheletnyit Teleraktam minden földi jóval, minden egészséges és laktató finomsággal, és ezen felül már csak plusz, hogy nincs benne se liszt, se tehéntej, sem pedig cukor. Amint elfogy újra gyártom, annyira jó!
Tipp: Ne ijedjünk meg, ha túl puhának/nedvesnek találjuk a sütőből kivéve, kis hűlés után és másnapra tökéletes lesz. Ezt a muffint este jó megsütni másnap reggelinek/tízórainak.

A muffin ellenes főkóstolómnak is nagyon ízlett, minden gond nélkül letolt hármat reggelire. Ez már döfi!

For english version click here.

30 megjegyzés :

  1. A "muffin-ellenes főkóstoló" jelenti: a muffin ízletesre sikerült. 9.7/10

    VálaszTörlés
  2. Panna, én úgy tudom, hogy a zabot nem fogyaszthatják lisztérzékenyek, mert esetlegesen lehet benne glutén.
    Állítólag a zabban alapból nincsen glutén, ezért ha a gyártó tudja garantálni, hogy a terméke tiszta zab, akkor az fogyasztható, de a legtöbb kereskedelmi forgalomban kapható zab már valószínűleg gluténos, ugyanis úgy tudom, hogy a zab valamikor "megfertőződött", "kereszteződött" gluténos gabonával és emiatt előfordulhat benne, ezért a biztonság kedvéért a gluténérzékenyek mellőzik a zabot is.
    Ja, és a zabot a többi gabona társaságában dolgozzák fel és csomagolják a gyárakban, így szennyeződhet búzával, árpával. Legutóbb barnarizzsel jártam úgy, hogy főzés közben kellett kiszedegetnem belőle a búzaszemeket. Azért erre gondolhatnának, hogy az arra érzékenyeknél ez nem játék.

    VálaszTörlés
  3. én úgy tudom, hogy a zab is tiltólistás....
    klasszak ezek a sütik, kár, hogy nekünk a tojás és a tej nem jöhet... olyat nem akarsz kikísérletezni, amiben tojás sincs ? ;-)

    VálaszTörlés
  4. de széép! honnan van ez a szép tortatál?

    VálaszTörlés
  5. Maci a hegyről!
    Azta, ez rekord akkor!!! :-) Adok én Neked tizest majd... ;-)

    Doctor Pepper, Bianka!
    Köszönöm! A tortatálat még augusztusban vettem mitt egy Verandához hasonló dekorboltban, szeretem én is!

    Sajtkukac!
    Ebben a tej az kókusztej! Szerintem mindenképp fogokkísérletezni tojásmenteset is, jó ötlet!

    Szamóca!
    Én is így tudom, hogy alapból nincs benne, mivel csak gliadin van benne, glutenin nincs, tehát a glutén hiányzik, azonban "szennyeződik" feldolgozás közben. Hát elég sajnálatos!
    Hogy miért nem figyelnek rá? Én is gondolkoztam már ezen, talán azért, mert nincs akkora keresleg a glutén mentes lisztekre, hogy az megérje az óriási malmoknak hogy külön csak olyat őröljenek...nehéz ez. A piac diktál, nem az egészség.

    VálaszTörlés
  6. A zab tiltott minden kalászossal együtt.

    VálaszTörlés
  7. Nagyon jól néz ki! És az előző forró csokid se kutya... meg a frappé, meg az répás muffin, meg a Gourmet bon-bonok, meg a sárgabarackos marcipános torta, meg a.... :D Szóval nagyon tetszik az oldalad!!! :)
    Az agavét egyébként mivel tudnám helyettesíteni szerinted?

    VálaszTörlés
  8. Ha valaki tartózkodik a zabtól (ami valóban gluténmentes, csak sajnos szennyeződhet), az próbálja ki a receptet quinoa pehellyel.

    Sajtkukac,
    szerintem kipróbálhatod a receptet úgy, hogy tojás helyett két evőkanál olajat teszel bele.

    VálaszTörlés
  9. Mariam!
    Köszönöm a segítséget!

    Ildinyó!
    Köszönöm szépen. :-) Az agávét tökéletesen lehet helyettesíteni mézzel. Én is csak azért használom az agávét, mert alacsony GI-jű.

    Alexandra!
    Még nem is hallottam quinoa pehelyről, szétnézek majd, jó ötlet nagyon!

    VálaszTörlés
  10. Szia Pocak Panna!

    A banános frappé után ez is biztosan mennyei. Már ott is ajánlottad nekem a szójatej helyett a kókusztejet, de kókusztej terén még nagyon szegényes a tudásom. Milyen csomagolásban keressem dobozos konzerves? Bárhol lehet kapni? Árban nagyon eget-verő kategória? Előre is köszönöm a válaszokat.

    VálaszTörlés
  11. Vetseram!

    A kókusztejet én a DM-ben veszem, konzerdobozos kiszerelésben van, 400ml-es. Az Alnatura terméket, ezért bio kókusztej. Az árát most így kapásból nem tudom megmondani, hazudni meg nem akarnék, úgyhogy ha van a közeledben DM (Hál Istennek már mindenhol van) akkor kukkants be. Ha kipróbálod, remélem beválik. De ha nem válik be, vagy nem próbálod ki, akkor simán helyettesítheted itt bármivel, akár szójatejjel vagy rizstejjel vagy amit szeretsz!
    Majd mondd el hogy ízlett, ha elkészíted!
    Kellemes sütés-főzést!

    VálaszTörlés
  12. Drága Pocak Panna!

    Nagyon kedves vagy, megyek majd Dmbe és kipróbálom..biztosan fini lesz.

    VálaszTörlés
  13. Sophia,

    thanks for commenting and saving my recipe to your "to try" list, I hope you will be satisfied with the result, we trully love these babies!

    This Bay State Muffin sounds a lot like one of my old recipes, check it out yourself if you like here: http://pocakpanna.blogspot.com/2010/06/habkonnyu-muffin-ropogos-kalapban.html
    Really deliscious muffins with fluffy texture and crust on top!

    VálaszTörlés
  14. Szia Pocak Panna!Gondoltam kipróbálom a muffinodat,de nem akartam zabpelyhet használni most,gondolkodtam mit tegyek helyette,találtam rizspelyhet a polcon,azt raktam végül,meg persze nem volt se dióm,se vörösáfonyám,se meggyem,se kókuszolajam :-),szóval elég sok dolog nem került bele,de az alapötlet ez volt,sztem nagyon jó lett a végeredmény.Ja és persze nem is muffin lett belőle végül :-)

    VálaszTörlés
  15. Par honapja en is paleozok es nagyon orulok,hogy radtalaltam! Nagyon jok a receptek! Ez a banananos muffin volt az elso amit kiprobaltam es nagyon finom lett! A 3 eves lanyomnal is nagy sikert aratott. Mar keszulunk is egyutt megsutni a mamma fele csoda muffint. Az a kovetkezo! Koszonjuk a sok jo finomsag otletet!!!! Erika (Egy lelkes friss paleos, Angliabol)

    VálaszTörlés
  16. Pilchard!
    :-) NÉha megesik az ilyen, örülök, hogy a végeredmény jó lett!


    Névtelen!
    Gratulálok az életmód váltáshoz, valamint köszönöm, hogy kipróbáltad és írtál, nagyon örülök, hogy ízlik. Bár azt meg kell jegyeznem, hogy a zabpehely nem számít paleonak, de legalább gluténmentes, csak gondoltam megjegyzem, hátha eddig nem tudtad.
    Remélem több receptem is kipróbálásra kerül majd, sok sikert és kitartást!

    VálaszTörlés
  17. Kiprobaltam ezt a receptet es nagyon finom lett! Annyit valtoztattam, h muffin forma helyett teglalap alaku (loaf) formaban sutottem, igy egyfajta gyumolcskenyer lett belole! Aszalt meggy helyett pedig mazsolat hasznaltam. Masnap tenyleg tokeletes, laktato es nagyon izletes reggeli vagy uzsonna! Koszi a receptet! Eszti (A blogodra amugy a bodyrock oldalon tett commented alapjan talaltam ra ;)

    VálaszTörlés
  18. Eszti!

    Szia, köszönöm, hogy írtál, nagyon örülök, hogy ízlik! Csak nem Te is egy bodyrocker vagy? :)

    VálaszTörlés
  19. De igen es imadom! :)

    VálaszTörlés
  20. Szia P.P.!
    "A glutén gliadinból és gluteninből áll. A gliadinból alfa, béta, gamma és omega változatot különítenek el, ezek közül leginkább az alfa-gliadin okoz immun és bélrendszeri tüneteket."
    forrás:
    http://szendigabor.freeblog.hu/archives/2011/06/02/A_gluten_uj_megvilagitasban/
    Sajnos a zab alfa gliadint tartalmaz :-(
    Elvileg csak a zabkorpa liszt paleo.

    VálaszTörlés
  21. Glutenmentes zab sem hasznalhato?

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!