szerda, március 11, 2015

Várandósság paleosan



Első kisbabánkat immáron 27. hete hordom a szívem alatt. Szeretném megosztani eddigi tapasztalataimat, kételyeimet, kérdéseimet Veletek.

Mint tudjátok, kb. 4 évvel ezelőttig Inzulin rezisztenciával, PCOS-el és enyhén alul működő pajzsmiriggyel kezeltek. Ezek a Metformin, L-Thyroxin és véleményem szerint a paleo hatására ugrásszerűen rendeződtek (pedig ez a hármas a gyermek tervezést igencsak megnehezíti). Ezek után immáron egészségesen, könnyen és természetes úton fogant meg kisfiúnk. (Ezt azért osztom meg ország-világgal, mert tudom, hogy sokan küzdenek ezzel a tünetegyüttessel és vágynak kisbabára.)

Az első három hónaptól mindig is tartottam a "3 hónapig a wc-be lógattam a fejem" típusú rémtörténetek miatt, nálam azonban nem volt semmi ilyesmi. Émelygés, hányinger az volt, betudhatóan az hiper érzékeny szaglásomnak és a szomszédunk pörkölt főző mániájának, azonban hányni csak egyszer sikerült, mikor túl sok édeset ettem egyszerre. Kifejezetten kívántam a narancsot és a mandarint, és minden nap megettem minimum 2 de nem egyszer 3 akár 4 narancsot is. Észrevettem, hogy mikor egy naranccsal és egy almával indult a napom, sokkal jobban bírtam. Délutánonként és esténként pedig gyümölcs smoothiekat ittam és azóta is iszok. 
A második hónap környékén történt egy minimális bevérzésem, amit az Utrogestant és a folyamatos pihenés végérvényesen is rendbe hozott. Azóta aktív vagyok.
Időközben kiderült, hogy enyhe pajzsmirigy alulműködésem van, így arra jelenleg 75mg L-Thyroxint szedek, ami gyógyszerrel rendeződött. Az orvosok szerint ez a pajzsmirigy gond előjöhet várandósság idején, remélem utána rendeződik és elhagyhatom a gyógyszert.

A második trimeszterben már többet főztem magunkra és igyekszem változatosan, egészségesen, és zöldség dúsan főzni a paleo elvei szerint. Azonban vannak változtatások, amik kialakultak, és amiket fenntartok várandósságom alatt, de utána már nem: kevesebb húst fogyasztok és némi rizst (1/3-ada az ebédnek). Körülbelül ilyen arányban van az étel a tányéromon: 1/3-as hús, 1/3-ad zöldség és 1/3-ad rizs. Még az első trimeszter idején volt, hogy a gyümölcsökön kívül semmit sem kívántam a hús pedig egyeneset rosszul esett (hiába voltam előtte nagy hús evő), és ez így is maradt sajnos, de nem küzdök ellene most. 
Gyümölcsöket nagy rendszerességgel fogyasztok, azonban mostanra már az édesebb fajtákra vágyok: mangó, ananász, aszaltak. Étcsokoládét mértékkel fogyasztok, a gyümölcsökre jobban vágyok. Banánt smoothie formájában fogyasztom és tökéletes gyógyír az édes iránti vágyamra, ami délután tör rám. Kedvenc kombinációim: banán+eper+mandulatej és banán+mogyoróvaj+méz+kakaó+mandulatej. Ezekből 6dl simán lecsúszik Pinterest böngészés közben. :)
Az étvágyam az nagyobb, mint régen, de azt hiszem ez most normális. 

Vitaminként  Elevitet és C vitamint szedek. Kálcium pótlásként a mandulatejet iszom (Alpro Original), és eddig nem volt komolyan lábszár görcsöm. 
Kismama jógázok legalább két naponta, és gyalog megyek bevásárolni, sétálok nagyokat ha szép az idő, házi munkát végzek.

Súlyban eddig 7kg-ot gyarapodtam, vércukor mérésem ezidáig tökéletes. 


Amire én lennék kíváncsi: 
- Van köztetek olyan kismama, vagy volt kismama, aki várandóssága alatt szigorúan tartotta magát a paleohoz?

- Véleményetek szerint (paleosok előnyben) kellene még az Elevit mellé szednem bármit?

Szívesen várom a paleos vagy esetleg glutén/tej érzékeny kismamák tapasztalatait! 



10 megjegyzés :

  1. Mikor a harmadik gyerekem fogant, már fél éve paleóztam, és a várandósság alatt is szigorúan tartottam magam a paleóhoz, terhesvitamint nem szedtem, csak Mg-ot.
    A kicsi normális súllyal, normál időben és teljesen egészségesen született. Most volt 2 éves, és Ő is paleósan eszik velem. Nem vezettem be nála se a glutént, se a laktózt.
    Még szopizik naponta 2-szer, de ez már nem számottevő. Sok húst eszik, és zöldséget-gyümölcsöt.

    Örülök, hogy megoszthattam Veled a tapasztalataimat, ha bármi kérdésed van, keress nyugodtan!

    Ja, és a lényeg: szívből gratulálok, és kicsit irigykedek!

    Judit (3 kislány anyukája)

    VálaszTörlés
  2. Szia! Kisfiam 5,5 hetes. 3 éve paleózom és a terhesség alatt is szigorúan betartottam. Engem is elkerült a hányás és végig energikus voltam. Én többféle vitamint szedtem. Terhesvitamint nem, hanem mindent amit fontosnak tartottam külön-külön. Neked így a 27. héten még a halolajat ajánlanám nagyobb dózisban, mert az pont mostanában lenne fontos a baba agyfejlődésének. Én sok húst, zöldséget és gyümölcsöt ettem, kicsit több szénhidrátot, mint korábban. Igyekeztem több halat és májat enni. Tojást természetesen. Valamint sokszor főzött párom nekem csont és húslevest, ami amellett, hogy egészséges a kollagéntartalma miatt is fontos volt. (Igyekeztem mindent megtenni a terhességi csíkok elkerülése végett.)
    Kisbabám végül koraszülött lett. Nem tudjuk az okát, hogy miért, de a 36. héten született. Szerencsére teljesen egészségesen. Ügyesen szopizott is az első perctől és a vizsgálatokon is fit, erős babának írták le. (Azt hiszem azért bújt ki ilyen hamar, mert már készen állt rá :) ) .

    Gratulálok neked és minden jót kívánok!
    Erika

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Én nem kifejezetten paleózom, de gluténmentesen és cukormentesen étkezem, sok paleo receptet használok. (PCOS nálam is játszik, emiatt tartom a cukor- és gluténmentességet. Viszont én is spontán estem teherbe, bármi féle gyógyszer nélkül.)
    Én jelenleg a 35.hétben vagyok.
    Amiket én szedek:
    Terhesvitamin (New Chapter - Perfect Prenatal)
    Halolaj
    C-vitamin
    D3-vitamin
    K-vitamin
    Huminiqum
    És az utóbbi időben még kalciumot és magnéziumot.
    Ebből amit feltétlenül ajánlanék még pluszban, az a D3-vitamin (Synergytech), és a halolaj.

    Imádom a receptjeidet, remélem lesz a jövőben még sok új dolog a blogon. ;)

    Gratulálok, és minden jót kívánok!

    Vera

    VálaszTörlés
  4. Gratulálok a babaváráshoz :)

    Az első várandósságom alatt még nem paleoztam, de a (nem-) kívánósságomnak köszönhetően majdnem.
    Akkoriban nem bírtam a thai ételeknek még a szagát sem, megkívántam a sült krumplit, aztán egy falat után le is tettem. Húst nem bírtam enni vacsorára, csak ebédre. Nagyon-nagyon sok idény gyümölcsöt ettem, hihetetlen mennyiséget.Állandóan azt kívántam. Terhességi vitamint szedtem és kenegettem a bőrömet. A kisfiam 3300g-mal, egészségesen, teljesen természetes lefolyású szüléssel született.

    A második várandósságom során már végig paleoztam, csak kisebb, jelentéktelen kilengésekkel. Terhességi vitamint nem szedtem, főleg, hogy az első 3 hónapban azt sem tudtam, hogy már babát várok, pedig terveztük (nem volt menstruációm a két terhesség között). Veszélyeztetett terhesnek számítottam, mert az első trimeszter végén többször is véreztem.
    Ettől függetlenül a várnadósság eseménytelenül zajlott, viszont a kislányom a becsült dátumhoz képest két héttel korábban jött világra, amikor már rá akartak beszélni, hogy beindítsák a szülést, mivel az utolsó két hétben nem gyarapodott (de eléggé lent volt). Ennek ellenére a szülés természetesen indult be és könnyű szülésem volt.
    Kis súllyal született, 2200g volt. Két napig 3 óránként nézték a vércukor szintjét, mert az alacsony volt.
    Ettől függetlenül egészséges volt és a mai napig az. Vékony, de energetikus.

    Azóta is azt feltételezem, hogy az alacsony szénhidrát, a szülési súly és a szülés lefolyása (mennyire könnyű) között szoros összefüggés van. Manapság egyre gyakoribb, hogy az újszülöttek egyre nagyobbak és akkor is császározás a vége, ha eredendően a szülés természetesnek indult. Általában ezen anyák nyugati, szénhidrát-dús étrenden élnek.

    Tudom, hogy a Biblia nem egy tudományos forrás, de abban Isten azt mondja Ádámnak és Évának a Paradicsomból való kiűzetéskor, hogy ezentúl "a mező füvét kell enned" => gabona, illetve "Fájdalommal szülsz gyermekeket", amit érthetünk az étkezés következményeként is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még azt is írni akartam, hogy a másodiknál nem kenegettem a bőrömet sem és egyáltalán nincsenek terhességi csíkjaim, így két terhesség után sem.

      Törlés
  5. A terhességi csíkok alkati-típus kérdés, nem kifejezetten a táplálkozás és a kenegetés eredménye.
    Én nem paleoztam egyiknél sem csak cukros diétát tartottam, a fiam 4 kg-mal született, akkora volt a hasam, hogy a 8. hónap elején azt hitték szülni megyek vagy ha nem akkor ikrek. Még sincs rajtam egy darab repedés sem pedig azóta volt még egy terhesség. Nekem nagyon felvilágosult és jó dokim van. Ő mondta, hogy a tágulás, a bőrrepedés csak és kizárólag típus kérdés (akár lehet azt is mondani, hogy öröklött). Kenhetek én rá kutyasz.t is ha akarok, akkor is repedni fog, ha olyan a bőrtípusom.

    VálaszTörlés
  6. Épp a banános palacsinta receptért léptem fel.... gratulálok! Én a 21. hetet töltöm, nekem is vannak gondjaim húsfogyasztással. Már egy ideje paleos táplákozást vezettem be, liszteket mindenképp lecseréltem, szerintem a helyettesítők több tápanyagot is nyújtanak. Tejre egy pohár erejéig visszaálltam. Egyelőre csak a Czeizel féle magzatvédőt szedem, magnéziummal, és C vitaminnal. Nekem az első időben Utrogestan és pihenés volt, sajnos a panaszok még nem múltak el teljesen, de már csak havi egy alkalommal jelentkeznek... Igyekszem minél több halat fogyasztani, és persze paleos sütiket, ha kívánom az édes ízeket. Dina

    VálaszTörlés
  7. "A paleo életmódváltással nagyon sok olyan negatív tünetet elkerültem, ami a várandósokra jellemző. Terhességem elején például sosem voltam rosszul. Csak kétszer hánytam összesen, egyszer a gyümölcs tea, máskor a dió köszönt vissza. De sosem volt szédülés, fejfájás, láb és hátfájásom. Az egész kilenc hónap alatt egyszer sem voltam kívánós, mert mindig minden ásványi anyag és vitamin szükségletemet fedeztem. Változatosan ettem, nem hiányzott sosem semmi. Hirtelen étvágy sosem tört rám. Nagyon kellemesen és harmónikus teltek a hónapok, a súlyom gyarapodott, de én végig nagyon jól éreztem magam a bőrömben, és nagyon élveztem a várandóság minden pillanatát.
    Volt egy két dolog azért, amikkel meg kellett küzdenem. Hónapokig tartó, viszkető fehér folyásom volt, amit semmilyen kúp, beöntés és gyógykészítmény nem mulasztott el. Minél kevesebb tejterméket és lisztes ételt fogyasztottam, annál jobban csökkentek a tünetek, míg a hatodik hónapra teljesen el is múlt minden ezzel kapcsolatos panaszom.
    A nyári allergiás tüsszögő rohamaim is elhagytak, az orr nyálkahártyám nem száradt ki és az állandó orrfolyásom is megszünt (szintén a tejtermékek, főleg a tej elhagyásának köszönhető).
    Mivel eleve túlsúlyos voltam, a vérnyomásom kicsit magas volt, ami teljesen normalizálódott a paleóra való átállás során. .....A szülés előtti súlyomhoz képest 10 kg-ot fogytam, ami hatalmas teljesítmény, mivel mindig is súlyproblémákkal küzdöttem, és sosem gondoltam volna, hogy pont terhesség és szoptatás alatt fogok megszabadulni a többlet súlyomtól.
    Sokkal szívesebben és többet sportolok, amióta megváltoztattam az étkezési szokásaimat. A kislányommal a pocakomban terhes jógára jártunk heti rendzserességgel. Annyira megszerettem a jógát, hogy azóta is jógázom otthon is, kurzuson is. A kisbabámmal már 3 hónapos korától kezdve jártunk babaúszásra, és amikor még egész picike volt, babakocsis futó tréningre és babahordozós tornára. Az utóbbit otthon is csináltuk. Aztán a futást már babakocsit nélkül is elkezdtem, amikor már másra is tudtam hagyni a bébit..." (Paleorsi naplórészlet 2014.06.19)
    Gratulálok a babádhoz:) Sok örömet és türelmet kívánok:)

    VálaszTörlés
  8. Gratulálok én is!
    Igaz, már nagyon közel vagy ahhoz, hogy már meg is szülessen a Babóca! Én 2 gyermekes anyuka vagyok és a tapasztalataim a következőek. Várandóság alatt fontosak a vitaminok, de... nem mindegy, hogy milyen formában szedjük őket. A piacon sokféle létezik, de csak néhányról lehet elmondani, hogy felszívódás szempontjából jók is. Bioboltos munkásságom alatt tapasztaltam meg. Minden vizsgálatom tökéletes volt. A véreredményeimre a doki azt mondta, hogy: maga biztos, hogy terhes? Szülés után a kórházban az ügyeletes doki azt mondta a véremre, hogy: maga még vért is adhatna most. Az a hölgy,(aki a huminiqum-ot is szedte) kb. azokat fogyasztotta,amiket én is. Ami még nagyon fontos és senki nem beszél róla, a hüvely állapota és felkészültsége, főleg a spontán szülésnél. Mindenkinek rendbe kéne hozni szülés előtt. Lásd: a hölgy, akinek folyása volt. Én is csak a második várandóság alatt figyeltem rá igazán, mikor az elsőnél 37. héten bacit találtak. Az étkezés is nagyon fontos, bár én glutén és tejmentesen étkezem (sajnos sok mindent nem ehetek), de tapasztalataim és tanulmányaim hatására nem értek teljesen egyet a paleoval. De mivel a paleo glutén és tejmentes, ezért sok paleo receptet használok.

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!