csütörtök, szeptember 25, 2014

Nutellás csavart kalács (glutén- és tojás mentes)


Nem akarok menni sehova. Egy tapottat sem. Egy helyben akarok lenni egy jó darabig...


Magyarországra hazaköltözve előtörtek belőlem a régi ízélmények. És habár nem emlékszem milyen ízű is valójában egy kakaós csiga, vagy egy kalács, az érzés, ahogy foszlik amikor kézzel széttöröm, bennem maradt. 
Édesanyám sokat sütött kelteket, tésztákat, mikor kisebb voltam. Nagyon kicsi. Finom, illatos, házi lekváros buktákat sütött. Mindig megégette a nyelvem! :) Az aranygaluskájáért pedig...teljesen oda volt a család!
Nagymamám képe is tisztán él bennem, ahogy kicsit pufók, ám nagyon pufa kezeivel gyengéden gyúrja a kalácsot, oda-vissza görgetve azt, újra és újra megszórva liszttel, mint egy megáldva azt.

Tudom, ez most nagyon furcsán hangzik az én blogomon. De mit tegyek, ha ezek a régi érzések előtörnek belőlem. A tészta kezelésének szeretete a véremben van. Ha nem lennék glutén-érzékeny, nagyon valószínű, hogy pályát módosítottam volna skóciai cukrászati élményeim után (de attól még biztosan paleoznék). 

A legfurcsább az egészben, hogy nem enni szeretem legjobban ezeket a kalácsokat (sosem szerettem őket), hanem készíteni. Van valami hihetetlenül terápiás abban, amikor tésztát gyúrunk, nyújtunk, formázunk... Értitek, mit mondok? 

Visszatérve oda, hogy miután haza költöztünk, Férjem el-el csábult szépnek tűnő kakaóscsigák után. Nagy kakaóscsiga rajongó a drágám. Ezért gondoltam egyet, és vettem egy allergia boltban glutén-mentes kenyér lisztet és élesztőt. Életemben egyszer készítettem kalácsot (blogon fent van), az fantasztikus lett, azt hiszem született tehetség vagyok! :))))

Sorozatos kakaóscsigák után, eluntam magam, szokás szerint, és egy kicsit extrábbat eszeltem ki. Pinteresten találtam ezt a csavart kalács ötletet és elkészítettem. Azóta a család őrült tempóban falta kakaósan, fahéjasan, és nutellásan is. (A Nutella gluténmentes!) Az én személyes kedvencem a fahéjas...


Nutellás csavart kalács glutén- és tojás mentesen


250g NutriFree kenyér liszt
30g cukor
1 csomag Haas vaníliás cukor dupla vanília tartalommal
1 csomag bio citrom reszelék (DM)
180ml mandula vagy rizstej
3g Haas instant porélesztő
1teáskanál cukor
50g vaj

Töltelék: fahéj+barnacukor vagy Nutella, vagy kakaó+cukor stb.

A lisztet összekeverem a 30g cukorral, vaníliás cukorral és citrom héjjal. A tejet jó kézmelegre melegítem majd beledobom és belekeverem a cukrot majd az élesztőt, majd hagyom az élesztőt hatni. Miután megindult az élesztő a liszthez keverem és hozzáöntöm a meleg, felolvadt (de nem forró) vajat. Mindent összedolgozok homogénre, majd kiolajozott edénybe teszem és berakom a 40fokos sütőbe. Hagyom kb 1 órát, de kicsit többet is lehet. 
Ezt követően kiveszem a sütőből, lisztezett felületen kinyújtom, mint a kakaós csigát szokás. Megkenem Nutellával (bőven), majd feltekerem a hosszabbik végénél. Az egyik végét, olyan kb. 5 cm-re a végétől végighasítom a másik végéig, majd keresztezem őket, hogy összecsavarodnaka. Óvatosan dolgozok, mert a tészta könnyen törik. Ezután kissé benyomom a végeket, összébb nyomom, tömzsibbre, majd sütőpapírra helyezem. 180C fokra előmelegített sütőben sütöm kb. 10 percig (légkeverés fokozaton) majd megkenem egy kis mandula tejjel, majd további 10 percig sütöm. 

Frissen a legjobb fogyasztani, azonban a Nutellás változat még másnapra is finom marad! A másik változatok hajlamosak kiszárazni. 

Megyjegyzés: Nem használok sok élesztőt, mert nem szeretem az ízét, és bizony könnyen élesztős lesz a kalács. Ez az a mennyiség, ami nekem tökéletesn bevált. 


Megnyugtatásul közlöm, hogy nem hagytam abba a paleót. Sőt, egy igencsak lusta és lelkileg és idegileg megerőltető fél év után, igyekszem még szigorúbb lenni magamhoz és edzeni.

Irjátok meg, ha kipróbáljátok a receptet és hogy milyen ízvilággal! :)

4 megjegyzés :

  1. A férjed nem lett rosszul a gluténtől hosszú kihagyás után? ("Férjem el-el csábult szépnek tűnő kakaóscsigák után")

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, ugyanis Ő nem glutèn érzékeny.

      Törlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!