kedd, augusztus 23, 2011

Vegán Áfonyás-Csokoládé torta (paleo, vegán)


Hosszú hétvégés családi muri volt az elmúlt hétvégén is, mint ahogy ezen a nyáron szerencsére sokadszorra, ami azt jelenti, hogy nővéremék lejöttek a gyerekekkel és egész nap csak játszunk, főzicskélünk, pihenünk és babázunk. Ez a legjobb fajta hétvége, amit el tudok képzelni. Hál' Istennek az egész család vagy paleos, vagy nagyon-nagyon szereti, sőt, nővérem egyre jobban rákap a paleos étkezésre, és rá is inspirálóan hatnak a paleos desszertek...talán genetikus. :)
A kismanó egyébként, aki a tortáról a fenti képen nagy vidáman és óriási huncut mosollyal eszegeti le a csokis  áfonyát és málnát, a nővérem kisfia. Én meg persze a Tőle krónikusan ellágyuló szívemmel hagytam, hogy leegye, hiszen nem tudok neki nemet mondani, inkább cselesen hagytam a hűtőben friss gyümölcsöt és rápakoltam utólag. Habár nőből vagyok (néha túlontúl is :-) ), mégsem vagyok kimondottan gyerek mániás. Mégis, élek-halok, kezet-lábat török (csakis a sajátom) Nővérem gyerkőceiért, nekik mindent szabad, ha rajtam múlik. Hiába, szerelem ez immáron három és fél éve...legalábbis Nővérem szerint! :)


A torta egyébként olyannyira fenomenális, hogy az első hosszú hétvégén, mikor együtt volt apraja-nagyja, négy nap alatt négyszer kellett elkészítenem. Igen, egyik nap kétszer. Ez persze nem hangzik túl paleosan, hiszen itt az önmegtartóztatás is benne van a pakliban, de ha a család együtt van, az étel egy erősen boldogság és összetartozás érzetet generáló kapocs és szerintem nincs is klasszabb annál, mikor egy jóízűen átbeszélgetett vacsora/ebéd megkoronázása egy minden igényt kielégítő sütemény. Persze mindenkit megnyugtatok, hogy én 18 cm-es tortaformáról beszélek, ami 8 szeletes, tehát nem grandiózus adagokról zeng az ének.
Szummázva tehát, csömörig volt repetázás. Legalábbis azt hittük, de aztán meghazudtoltuk magunkat, mert ezen az elmúlt hétvégén újra indult, bár már szerényebben. 

A torta fenomenálalitását az adja főként, hogy tojás mentes és egy jó nagy adag gyümölcs is bele van aprítva/turmixolva, amitől extrán krémes és habkönnyű a "tészta". A torta egyébként a képeken jól látszik, hogy csak kívülről szárad meg amennyire kell és repedezik, belülről azonban annyira lágy, hogy már-már azt a látszatot kelti, hogy nem sült meg. Jobb, mint bármelyik brownie. Mivel a család édes szájú, tettem hozzá még egy kis extra mézet, de bátran mondhatom, hogy anélkül, csupán datolyával is fantasztikus - persze ez függ a bele kerülő gyümölcs édességétől is. Az eredeti receptben szederrel van, ami nekem a kedvenc ízpárosításom volt, után a következik a málna, majd az áfonya. De kinek mi, a család Hölgy tagjai - rajtam kívül - az áfonya és málna kombót preferálták. Szóval lehet kísérletezni. 

A recept egyébként nem saját kreálmány a mázat leszámítva, az eredetije a Green Kitchen Stories -tól származik, ami szerintem az angol nyelvű blogszférában az egyik leginspirálóbb és legklasszabb, legszínesebb, legeredetibb, legszebb (és még sok leg..) blog! Az egyik nagy kedvencem. Az eredeti receptet pontosan itt tekinthetitek meg, az eredeti mázzal. Az enyém egy sima paleo csokimáz, ami hűtőben keményre, szobahőmérsékleten pedig krémes állagú. 

Mindenki próbálja ki, aki szereti a csoki tortákat, mert ez biztosan mondhatom, hogy mindenkinek a kedvence lesz!



Mindenkit csak bátorítani tudok a torta elkészítésére és a Green Kitchen Stories olvasgatásához!

39 megjegyzés :

  1. Ez aztán a kényeztető desszert!!

    VálaszTörlés
  2. Na szuper,ehhez nem kell mandulavaj.Képzeld nem sikerül a mandulavaj sehogyse.Se a robotgépem késes betétével se kávédarálóval.Az is szuper hogy nincs benne tojás,rájöttem hogy a mandulalisztes de sok tojásos sütik valamiért nem ízlenek nekem. A mandulavaj miért nem sikerül?Brühühühü

    VálaszTörlés
  3. Amindenit! Nagyon jó lett ez a torta!

    VálaszTörlés
  4. Hát az már szent igaz, hogy eszméletlen finom volt:)))) VOLT:)))

    VálaszTörlés
  5. Szuper recept. Már mentem is. :)))

    VálaszTörlés
  6. Csorog a nyálam, annyir gyönyörűséges

    VálaszTörlés
  7. Hihetetlenül néz ki, mintha a cukrászdából sétált volna ki! Nagyon ügyes vagy! :)

    VálaszTörlés
  8. En megcsinaltam, de eperrel mert itt most az erik. Nagyon finom lett, de bevallom roppant utos, 1 szelet is boven eleg. A nagy fiam, aki imadja az edesseget nem tudott megenni 1 szeletet.

    Tunde

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm Mindenkinek!

    Tünde!
    Örülök, hogy ízlett. Hmm...érdekes, nekünk nem volt tömény. Persze 8 szeletes tortaformában csináltam ésm indenki csak 1 szeletet kapott, de nekünk nagyon bejött!

    Pilchard!
    Nem tudom elképzelni, miért nem sikerülhet...aprító gépben, NEM beáztatott mandulával sikerülnie kell. De ez eltarthat ám 10-15 percig is! Próbáltad olyan sokáig?

    VálaszTörlés
  10. Ez a torta annyira, de annyira gyönyörűűűű!
    ...és a fotók is nagyon szépek!

    VálaszTörlés
  11. Azt hiszem a datolyatol lett egy kisse tomor, szoval en meg megprobalom atvarialni a receptet.

    Tunde

    VálaszTörlés
  12. Próbáld ki helyette egy kis mézzel/xilittel! :)

    VálaszTörlés
  13. Az első paleo édeség amit elkészítettem! Isteni! :-)

    VálaszTörlés
  14. Kysu, nagyon örülö, hogy ízlett! :)

    VálaszTörlés
  15. Én is szívesen kihagynám a datolyát... De, ha pl. xilittel ízesítem, akkor meg lehet nem lesz "ilyen" az állaga? Tanács?

    VálaszTörlés
  16. Szia!
    Ha lehet én is kihagynám a datolyát... De ha pl. xilittel édesítem, akkor viszont lehet nem lesz "ilyen" az állaga? Tanács?

    VálaszTörlés
  17. Kedves Éva!

    Én azt javaslom, hogy nyugodtan próbáld ki xilittel, esetleg tegyél bele 2 evőkanállal több nyers gyümölcsöt!
    Majd írj meg, milyen lett!

    VálaszTörlés
  18. Szia!
    èn megcsináltam( vagyis próbáltam) ezt a tortát , de nagyon lapos és kemény lett.
    Pedig annyira akartam, mert a tied istenien néz ki..
    Nóri

    VálaszTörlés
  19. Szia Nóri!
    Nem tudom hogyan történhetett, remélem nem vette el a kedved, nagyon-nagyon finom!
    Köszönöm a választ!

    VálaszTörlés
  20. Szia Panna!
    A hétvégén kipróbáltam, nagyon fincsi és krémes lett, de sajna nekem is tök lapos....:-( Megnéztem a Green Kitchen Stories oldalán is, és hát pont olyan lapos, mint ott, szóval te valamit nagyon ügyesen csinálhattál, hogy ilyen szép lett! Diót tettem bele, meg ribizlit, mert az volt itthon. Vajon a mandulától lenne magasabb? Hmm... Szerinted?
    Betty

    VálaszTörlés
  21. Betty!

    Emelkedni nem emelkedik semmitől, hiszen nincs benne semmi olyan, amitől emelkedhetne (sikér), egyszerűen csak kisebb tortaformába raktam a mennyiséget és ez alapból magasabb tortát csinált. Nem emelkedett nekem sem, hiszen még tojás sincs benne. :) A tortaforma a trükk, de simán jó laposan is, sok gyümi kell a tetejére! :)

    VálaszTörlés
  22. Köszi a gyors választ! Trükkös, nagyon trükkös...;-) Akkor inkább dupla adagot veszek, mert ez a mennyiség seperc alatt elfogy!

    VálaszTörlés
  23. Szia Pocakpanna!

    Az előző kommentelőhöz hasonlóan én is egyből dupla adagot készítenék, mert nagyobb formában fogom sütni. Szerinted hogyan módosítsam a sütési időt?

    Köszönöm, Zsuzsi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsuzsi!

      A hőmérsékletet én azt javaslom, hogy hagyd annyiban, amennyi a receptben és figyeld meg a tortát, nézz rá időnként. Pontosan nem tudom megmondani hány perc alatt fog így megsülni, mert ez a sütődtől is függ. Azt javaslom nézz rá 20 perc után, nyomkodd meg az ujjaddal (ezt szoktam) és ha késznek ítéled akkor kész. :) Tudom, nem nagy tudomány, de a gyakorlatban ez így működik. Szemre ítéljük. Mivel nincs benne tojás, így vész nincs. Túlsütni viszont nem ajánlom, nagyon finom úgy, hogy a belseje puha és szaftos. Majd mondd el, hogy ízlett!

      Törlés
  24. Csodás volt, Panna! :) Odavoltak a szülinaposok!

    Köszi, Zsuzsi

    VálaszTörlés
  25. Zsuzsi, nagyon örülök neki!! :)

    VálaszTörlés
  26. A datolya asztalt datolya, ugye? Mert nálunk csak az kapható. Ha rendes datolya kell hozzá, akkor jó lesz úgy, ha az aszalt datolyát beáztatom/megfőzöm kicsit?
    A saját szülinapomra szeretném megsütni, mert nagyon tetszik.
    A tésztába meg nem kell nyers gyümölcs, csak a tetejére, ugye?

    Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves jutkaditka!

      A datolya az friss datolya a recept szerint, de ha olyat nem tudsz venni, akkor azt is csinálhatod, hoyg apróra vágod az aszaltat és éppen csak kevés vízzel puhára főzöd. GYorsan meg van és szuper. Csak le ne öntsd a vizet, elvileg olyan kevés kell, hogy azt beigya főzés közben. Abba sok cukor ki is válik.
      De, a tésztába is kell, a recetet olvasva láthatod, hogy 30 dkg gyümölcs kell bele (ettől olyan finom az állaga és ettől vegán).

      üdv.

      Törlés
  27. Köszi, megcsináltam a szülinapomra. Aszalt datolyát megfőztem, összepépesítettem, majd a gyümölcsöt is bele, de csak 15 dekát (így vettem ki a receptedből). A többi a tetejére ment díszítésnek. Jó lett, bár nekünk túl tömény (tömör gyönyör).

    VálaszTörlés
  28. Kedves PocakPanna! Azt szeretném kérdezni, hogy a "paleo csokimáz" nálad egyneműre összekeveredik? Én először felolvasztottam a kókuszolajat, majd utána tettem bele a mézet majd a kakaót. A méz nem keveredik el a kókuszolajjal, hanem az alján marad. Lehet, hogy fordítva kellett volna kezdenem az összekeverést? Jobban fel kellett volna melegíteni? A mézem kicsit már meg volt cukrosodva. Most diós-répatortán próbáltam így is jó lett, csak kissé foltos a süti.
    Apropó, a datolya az 15 dkg vagy 15 db? Nekem itthon magozott aszalt datolyám van. Én is a "vizes megoldással" szoktam pépesíteni.
    Köszi a választ! Üdv, Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Timi!

      Nálam a csokimáz totál egynemű, és tök mindegy a sorrend. Szerintem az összetevőidben keresendő a "hiba". Én szűrt vagy kezelt (tehát szagtalan és íztelen) kókuszolajat és Holland kakaóport, valamint folyós mézet használok. Nem tudom mi lehet a gond. A datolya az darabszám.

      Törlés
  29. Ez a recept is mennyei! :) datolyám nem volt, mazsolát tettem bele, a maradék egy maréknyi fagyasztott meggyemet, banánt és némi almát, karobosra akartam csinálni, de nem volt az igazi, tettem bele még kakaóport is, és hirtelen ötlettől vezérelve 1 ek gabonakávéport. Az eredmény csodafinom, valódi ízorgia :)
    Szerintem sütés előtt is meg lehet enni, nyers pudingnak nevezve, annyira finom a "tészta".
    Kedves PocakPanna, gratulálok az oldaladhoz és köszönöm a csodás receptet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Virágdémon! Nagyon örülök, hogy elnyerte a tetszésetek, szerintem is szuper ez a recept! :)
      Köszönöm a kedves szavakat is. :)

      Törlés
  30. Szia!
    Ha a datolyát mézzel helyettesíteném, szerinted mennyi kellene bele?
    Köszönöm,
    Niki

    VálaszTörlés
  31. Vagy banánnal is lehet esetleg??? :-)
    Niki

    VálaszTörlés
  32. Kedves kishovirag!

    A datolyát nyugodtan helyettesíts xilittel vagy mézzel, vagy akár banánnal is. Ha banánnal heyettesíted, akkor vegyél el egy kicsit a málnából v. amilyen bogyóst használsz, hogy ne legyen nagyon pépes a végeredmény. Mert ugye vegán, alapból nem piskótás lesz. Hajrá!

    VálaszTörlés
  33. Tegnapelőtt ez volt a szülinapi tortám! :-) Dupla mennyiséggel.. :-) Nagyon finom, biztos, hogy máskor is megcsinálom. Másnapra megmaradt két szelet, tapasztalatom szerint akkor még finomabb volt.. :-) Köszönöm!
    Niki

    VálaszTörlés
  34. Szia! szerinted a máz helyett egy avokádós csokikrém (kakaós) illik a tetejére? A datolyát be kell áztatni vagy főzni? Te hol veszed a datolyát? köszi

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!