szerda, április 01, 2015

Paleo Tabbouleh (paleo)


Itt van az április, itt van a tavasz! Reméljük tartósan napsütéses, egyre melegedő idővel. 

És ha már tavasz, akkor petrezselyem: Magyarországon nem használjunk túlzó módon, szórunk kicsit a tyúkhús leveshez és a petrezselymes krumplihoz, azonban a friss petrezselyem még egy sokkal jobb felhasználási módját ajánlom figyelmetekbe, ez a Tabbouleh. 

Ha a Tabbouleh receptjéből indulunk ki, bátran mondhatjuk, hogy az arabok óriási rajongói lehetnek a petrezselyemnek, hiszen egy előételük/salátájuk főszereplőjévé tették a zöld szépséget. Amikor először megkóstoltam, nem tudtam róla, hogy eredetileg gabona terméket tesznek hozzá, így pórul jártam, de az ízén felbuzdulva elkészítettem egyszer és majd sokszor paleo köretként a gluténmentes változatát, ami egyébként valami fantasztikus húsok és halak mellé. Friss, kirobbanóan zöld ízvilága azt üvölti a szánkba: tavasz! Még a petrezselymet kevésbé szerető Édesanyám is óriási rajongója lett, és legnagyobb meglepetésemre, rendszeresen készíti amíg a petrezselyem bírja a kis kertben.
Eredetileg friss menta is kerül ebbe a csodás salátába, de ne hanyagoljuk akkor sem, ha nincs mentánk, önmagában petrezselyemmel is készülhet. 

Számtalan, egészségünkre jótékony hatása van, melyekről itt olvashattok: http://www.egeszsegtukor.hu/gyogynoveny-lexikon/petrezselyem.html.




kedd, március 31, 2015

Brokkoli Domináns Stir-fry (paleo)


Ez egy ultra gyors és isteni finom ebéd volt a múlt héten. Posztoltam róla egy gyors fotót Facebookra, Maradt előző napról egy kis oregánós-kakukkfüves csirke comb és ahhoz raktam fel friss zöldségeket és átsütüttem az egészet a serpenyőben. Olyan egyszerű a recept, hogy csak ide fogom beírni a receptet. A brokkolit mindenkinek ajánlom, én jelenleg állandóan tudnám enni, annyira kívánom. 

Amikor azt mondom valakinek, hogy narancsot, vagy almát vagy brokkolit kívánok szörnyen, akkor általában azt mondják, hogy fura vagyok, hogy ilyen egészséges dolgokat kívánok. Lányok, Ti is voltatok úgy a 9 hónap alatt, hogy normális dolgokra voltatok rákattanva? 



Brokkoli Domináns Stir-fy paleo ebéd recept
2 főre

2 csirke mell (előző napról maradt, oregánós-kakukkfüves)
2 ek napraforgó olaj
1 lila hagyma 
1 kaliforniai paprika
3/4-ed brokkoli (maradékot felaprítva, megmosva, lefagyasztom)
kakukkfű, só, bors, gm balzsam ecet

Az forró olajra dobom a felcikkezett hagymát, paprikát és a brokkolit. Megszóróm a fűszerekkel és közepesen-nagy lángon főzöm néha megdobálva keverés helyett. Amikor a brokkoli kezd puhulni hozzá adom a felaprított húst, meglocsolom a balzsam ecettel és még főzöm pár percig. Nem hagyom a brokkolit teljesen összesni.



kedd, március 24, 2015

Aszalt szilvás-fügés raw energia szelet (paleo, raw, gluténmentes)


Most, hogy már nyakig benne vagyok a harmadik trimeszterben, a nagyon jó étvágyamnak köszönhetően kívánom az egészséges édességeket, így a fantáziám is szárnyal paleos sütemények terén.
Ez a jó kis energia szeletet természetesen édes és gyors energiát ad, azonban mégis úgy érezni, hogy ez egy hosszan tartó energia löket, tehát tudunk tőle "tűrni".  Még Katarban készítettem ezt a kis tüneményt, és tisztában vagyok vele, hogy nehéz itthon pisztáciát találni, így az opcionális, el is hagyható vagy helyettesítő. Szuper lenne például goji bogyókkal! :)

Tavasz révén gondolom rengetegen kezdenek életmód váltásba vagy komolyabb sport tevékenységbe. Ez az energia szelet jó mindazoknak, akik gyors energiát szeretnének bűntudat nélkül. 
Kiváló választás még gyerekeknek az uzsonnás tasiba, ha rájuk tör az édesség iránti vágy ebéd után. 
De egyetemistáknak vagy keményen dolgozó felnőtteknek is ajánlom, akiknek nincs sok idejük enni napközben, de be-be kapnának egy kis szelet finom és jót. :)





csütörtök, március 19, 2015

Tavaszi Tekercs Gluténmentesen


Az időjárás jelentés szerint hivatalosan is tavasz van. Ha pedig tavasz, akkor tavaszi tekercs. Könnyű a gyomornak, macera mentes az elkészítése, és rengeteg féle töltelékkel elkészíthető. Én azért is szeretem különösképpen, mert a friss paprika és saláta roppanása gyerekkorom szendvicseire emlékeztet. Ebédre és vacsorára szoktam készíteni, mert még az elkészítés napján érdemes befalni, de reggelinek is tökéletes lenne. A tekercshez való rizspapírt bármilyen ázsiai élelmiszereket áruló boltban be lehet szerezni. Mindenkit buzdítok arra, hogy próbálja ki, meglepően friss és imádnivalóan roppanós!

A fenti képen látható, hogy mennyire bőkezűen kell kezelni a fűszereket ennél az ételnél, hiszen a hús íze ha túl semleges, az egész tekercs íze semleges lesz. A húsé a főszerep!


Én így szeretem rétegezni: saláta, zöldségek, majd hús. Eseteleg még egy saláta a tetejére.


Jöhet a hajtogatás! Felőlünk indulunk, majd a szélek, majd végig megyünk. Szorosra tekerjünk!











hétfő, március 16, 2015

Gluténmentes Almás Pite (gluténmentes)


Nem törtem kezem-lábam, hogy szép fotót készítsek erről az isteni almás pitéről, mivel nem gondoltam, hogy megosztom itt a blogomon, azonban miután több pozitív reakciót is kaptam Facebookon, úgy döntöttem feltöltöm, addigra viszont már eltűnt az egész pite.

Úgy érzem, egy rövid bemutatást megérdemel ez a csodás pite. A pite tésztája egy régi, jól bevált recept, mely a "Mit süssek? Nagy cukrászati kézikönyv kezdőknek és haladóknak" című könyvből van (Szerkesztette: Deborah Gray), és az eddigi legjobb pate sucre (édes pite tészta) recept, amit valaha ettem. A töltelék alma, amit a robotgép szeletelőjével fél perc alatt szinte átlátszóra szeleteltem, a tetején pedig megmaradt eper lekvár és morzsa van. Az ízélmény őrülten jó. Viszont van benne vaj, cukor, rizsliszt és hajdina is, tehát nem minősül paleonak, viszont a gluténérzékenyek bátran készíthetik (én is az vagyok).

Őrülten könnyű és gyors recept. Igyekszem paleo verzióban is elkészíteni szép fotóval. :)




csütörtök, március 12, 2015

Segítség: Glutén érzékeny vendégnek főzök!

Gluténérzékenyként, aki mellesleg tej és tojás érzékeny is, tisztában vagyok vele, hogy nem kis fejfájás tudok okozni ha vendégként vagyok meghívva valahova. Zavarban is vagyok tőle rendesen, mikor megkérdezik, hogy mit főzhetnek nekem, vagy hogyan. Ugyanis egy ilyen kérdésre a válasz nem egy mondatos, hanem legalább harminc, és jól tudom, hogy az ötödik mondat után a kérdező nem csak össze lesz zavarodva, de a pánik is kerülgeti.
Ezért, úgy gondoltam hasznos lehet, ha glutén érzékenyként adok tanácsot azon nem gluténérzékenyeknek, akik vendégségbe gluténérzékeny személyt várnak. 

First things first: Kezdjük a konyhával!
A kövektező ESZKÖZÖKET NE HASZNÁLD a főzéshez, ha gluténérzékenynek főzöl: 
- Fa deszka ha előtte vágtál rajta kenyeret vagy bármi liszteset
- Fakanál ha előtte tésztát, vagy olyan levest kavargattál vele, amiben volt tészta vagy liszt (sűrített szószok)
- Fa nyújtó deszka és nyújtó fa ha előtte hagyományos búza/rozs/árpa/zab vagy bármilyen más glutén tartalmú lisztből készült tésztát kezeltél rajta
- Tészta szűrő ha előtte gluténes tésztát szűrtél rajta
- Ugyanazt a serpenyőt, amiben tésztát vagy gluténest főztél és nem mostad el alaposan. 
A legjobb alaposan elmosott fém edényeket és eszközöket használni és a fát mellőzni.


A következő ALAPANYAGOKAT NE HASZNÁLD ha gluténérzékenynek főzöl: 
- Búza liszt
- Rozs liszt
- Árpa liszt
- Teljes kiőrlésű lisztek
- Morzsa
- Zab/zabliszt 
- Fűszerkeverékek, melyek tartalmazzák a fent említetteket (pl. Delikát)
- Barbecue szósz
- Balzsam ecet
- Szója szósz
- Sör
- Üveges, bolti szószok

És most stressz mentesítsünk. Ezeket HASZNÁLHATOD:
- tutira gluténmentes rizsliszt 
- gluténmenetes kukorica liszt/keményítő (sűrítésre)
- amaránt (panírozásra jó)
- quinoa
- burgonya keményítő (sűrítésre)
- gluténmentes szójaszósz (Kikomann Tamarind szósz)
- gluténmentes balzsam ecet

A legegyszerűbb, ha húst natúran sütjük ki és hozzá zöldségeket, vagy rizst vagy krumplit és akkor nem kell sűrítéssel és szószokkal bajlódni.
Ne féljünk kérdezni és jegyzetelni, egyszerűbb gluténérzékenyre főzni, mint gondolnánk!




szerda, március 11, 2015

Várandósság paleosan



Első kisbabánkat immáron 27. hete hordom a szívem alatt. Szeretném megosztani eddigi tapasztalataimat, kételyeimet, kérdéseimet Veletek.

Mint tudjátok, kb. 4 évvel ezelőttig Inzulin rezisztenciával, PCOS-el és enyhén alul működő pajzsmiriggyel kezeltek. Ezek a Metformin, L-Thyroxin és véleményem szerint a paleo hatására ugrásszerűen rendeződtek (pedig ez a hármas a gyermek tervezést igencsak megnehezíti). Ezek után immáron egészségesen, könnyen és természetes úton fogant meg kisfiúnk. (Ezt azért osztom meg ország-világgal, mert tudom, hogy sokan küzdenek ezzel a tünetegyüttessel és vágynak kisbabára.)

Az első három hónaptól mindig is tartottam a "3 hónapig a wc-be lógattam a fejem" típusú rémtörténetek miatt, nálam azonban nem volt semmi ilyesmi. Émelygés, hányinger az volt, betudhatóan az hiper érzékeny szaglásomnak és a szomszédunk pörkölt főző mániájának, azonban hányni csak egyszer sikerült, mikor túl sok édeset ettem egyszerre. Kifejezetten kívántam a narancsot és a mandarint, és minden nap megettem minimum 2 de nem egyszer 3 akár 4 narancsot is. Észrevettem, hogy mikor egy naranccsal és egy almával indult a napom, sokkal jobban bírtam. Délutánonként és esténként pedig gyümölcs smoothiekat ittam és azóta is iszok. 
A második hónap környékén történt egy minimális bevérzésem, amit az Utrogestant és a folyamatos pihenés végérvényesen is rendbe hozott. Azóta aktív vagyok.
Időközben kiderült, hogy enyhe pajzsmirigy alulműködésem van, így arra jelenleg 75mg L-Thyroxint szedek, ami gyógyszerrel rendeződött. Az orvosok szerint ez a pajzsmirigy gond előjöhet várandósság idején, remélem utána rendeződik és elhagyhatom a gyógyszert.

A második trimeszterben már többet főztem magunkra és igyekszem változatosan, egészségesen, és zöldség dúsan főzni a paleo elvei szerint. Azonban vannak változtatások, amik kialakultak, és amiket fenntartok várandósságom alatt, de utána már nem: kevesebb húst fogyasztok és némi rizst (1/3-ada az ebédnek). Körülbelül ilyen arányban van az étel a tányéromon: 1/3-as hús, 1/3-ad zöldség és 1/3-ad rizs. Még az első trimeszter idején volt, hogy a gyümölcsökön kívül semmit sem kívántam a hús pedig egyeneset rosszul esett (hiába voltam előtte nagy hús evő), és ez így is maradt sajnos, de nem küzdök ellene most. 
Gyümölcsöket nagy rendszerességgel fogyasztok, azonban mostanra már az édesebb fajtákra vágyok: mangó, ananász, aszaltak. Étcsokoládét mértékkel fogyasztok, a gyümölcsökre jobban vágyok. Banánt smoothie formájában fogyasztom és tökéletes gyógyír az édes iránti vágyamra, ami délután tör rám. Kedvenc kombinációim: banán+eper+mandulatej és banán+mogyoróvaj+méz+kakaó+mandulatej. Ezekből 6dl simán lecsúszik Pinterest böngészés közben. :)
Az étvágyam az nagyobb, mint régen, de azt hiszem ez most normális. 

Vitaminként  Elevitet és C vitamint szedek. Kálcium pótlásként a mandulatejet iszom (Alpro Original), és eddig nem volt komolyan lábszár görcsöm. 
Kismama jógázok legalább két naponta, és gyalog megyek bevásárolni, sétálok nagyokat ha szép az idő, házi munkát végzek.

Súlyban eddig 7kg-ot gyarapodtam, vércukor mérésem ezidáig tökéletes. 


Amire én lennék kíváncsi: 
- Van köztetek olyan kismama, vagy volt kismama, aki várandóssága alatt szigorúan tartotta magát a paleohoz?

- Véleményetek szerint (paleosok előnyben) kellene még az Elevit mellé szednem bármit?

Szívesen várom a paleos vagy esetleg glutén/tej érzékeny kismamák tapasztalatait!