vasárnap, október 16, 2011

Vitafórum: A VAJ. Paleo vagy sem?

Kedves Olvasóim!

Egy vitafórumra invitálnálak Benneteket, itt és most a blogomon! 
Arra keresem a választ, hogy a vaj vajon paleo-e vagy sem? 
Azzal a szándékkal indítom ezt a bejegyzést, mert kíváncsi vagyok paleosok és nem paleosok véleményére is, hogy mit gondolnak a vajról és a vaj használatáról a paleo étrendben. 

A vaj a paleo étrendben elméletileg nem számít "kósernek". 
Nézzük meg miért: 
Elméletileg azért, mert ugye minden, ami a tejből készül feltételezhetően tartalmaz tejfehérjét és laktózt. Éppen ezért használunk sokféle vaj alternatívát (pl. kókuszolaj). 

Az én személyes véleményem:
Úgy esett a rémeset, hogy kifogytunk kókuszolajból és jelenleg nincs lehetőségem venni. Nem állt meg a világ, bementem hát a boltba és vettem organikus vajat . Figyelmesen elkezdtem tanulmányozni a vaj papírján lévő adatokat, melyek a következőt mondták nekem:

100 g vajban:
Fehérje: 0.5g
Szénhidrág: 0.0g
amiből cukor: 0.0 g
Zsír: 81.7g
Rost: 0.0g

Mi is az, amit mi palosok nem szeretünk a tejtermékekben? A kazeint és a laktózt.

Mi a KAZEIN?
-> válasz: tejfehérje (itt bővebben) (kulcsszó:fehérje!). Amint a fenti listából láthatjuk, 100 g vajban mindössze fél gramm tejfehérje van, amely úgy érzem igencsak elhanyagolható, hiszen ki eszik meg egyszerre 100g vajat? Ha pl. süteményt sütünk belőle, akkor mondjuk egy 10 nagy szeletes sütit, amiből megeszünk tegyük fel kettőt (mert torkosak vagyunk és egyébként is nagyon finom lett), akkor 0.1 g tejfehérjét viszünk be. 

Mi a LAKTÓZ?
-> válasz: tejcukor (itt bővebben) (kulcsszó:cukor, tehát:) = szénhidrát. A fenti ábrából pedig látjuk, hogy 0.0 g szénhidrát van benne, amiből a cukor 0.0 g, tehát mondhatjuk, hogy nincs benne egyáltalán laktóz, vagy legalábbis kevesebb, mint 100mg, ami szintén elhanyagolható mennyiség - szerintem.

Tanulság: Frissítve: 2013. 01. 16
A beérkező tapasztalatok alapján azt mondhatjuk, hogy a vajra való érzékenység (80%-os, igazi, "teavaj" esetében) a kazein és/vagy laktóz érzékenység mértékétől függően változik. Miután a paleoban megengedettek a kemény sajtok, amelyek ugyanúgy tartalmaznak minimális kazeint és laktózt, nem értem miért lett a vaj kiközösítve. 

Nektek mi a véleményetek? Szeressük vagy ne szeressük a vajat?
Várom a véleményeket!



30 megjegyzés :

  1. És mi az a maradék 17,8 g ami még a vajban van? Ha a vajat felolvasztod, hogy ghee-t csinálj belőle, akkor a fehérje több lesz, mint 0,5 g.
    Szendi szerint egyébként a vaj kompromisszum a paleoban, bár szerintem, ha a vaj az, akkor a tejszín is.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Panna! Elvben mindenevő vagyok, a makrobiotikusokhoz hasonlóan azt tartom, hogy a mennyiségtől függ, hogy árt-e nekünk valami. Minden, mesterséges adalékok nélküli, jó alapanyagból lehet ételt készíteni. Talán inkább lélektani okai vannak, hogy sokan görcsösen betartják a szabályokat , még ha a testük tiltakozik is. Éljen a vaj!

    VálaszTörlés
  3. Nekem a vaj abszolút elfogadható a paleo étkezésben is, megjegyzem,a Paleolit szakácskönyv is használja. Az is plusz szempont, hogy a más elveket tartalmazó Testkontroll is ezt az egy tejterméket fogadja csak el, azon az alapon, hogy az túlnyomó részt zsír.
    A tisztított vaj (ghí) még jobb alternatíva. Én szeretem az ízét, és szerintem használható.

    VálaszTörlés
  4. Alexandra! A fennmaradt 17.8g túlnyomó része víz, ugyanis ha megfigyeled a Ghee készítése közben (alacsony lángon sokáig főzve) rengeteg gőz eltávozik, tehát rengeteg nedvesség, víz.
    Alexandra! A tejszín biztos vagyok benne, hogy nem mérhető a vajhoz. Megmondom miért: én mindentől őrült kiütéseket produkálok, amiben van a legkisebb tejfehérje is. A vajtól semmi bajom, a tejszíntől pedig hetekig szenvedek... Ráadásul míg a jobb minségű tejszínben 30% a zsírtartalom, a vajban min. 80%. Szerintem ez nagy különbség.

    Érdemes lenne kipróbálni annak, aki csinál gheet a közeljövőben, hogy leméri a keletkező ghee tömegét (nem a térfogatát!) és összeveti a felhasznált vaj tömegével. Meglepődnénk szerintem mennyi víz párolog el.

    Zsuzsanna!
    Nem mondom, hogy ezentúl vajjal fogok főzni mindig, csak először kérdőjeleztem meg valamit a paleoban és kíváncsi voltam Ti mit gondoltok. Igazad van egyébként, ez nem vallás, éppen ezért kérdőjeleztem meg, logikai alapon, mert csak fel van sorolva mi a tilos, de nincs konkrétan boncolva a vaj pl. Ahonnan én állok, a vaj tiszta zsír. Ergo, ha a kacsazsír jó, ennek is jónak kell lennie. Másrészről pedig én azért nem fogyasztok (ezért sem) tejtermékeket mert a tejfehérjére allergiás vagyok, és az bizony meglátszik, ha valamiben van. A vajtól még sosem volt látható tünetem, a legkisebb sem.
    Köszönöm a kommentet!

    Ildikó!
    Érdekes, amit mondasz, hogy a Paleo szakácskönyv is használja. Ezek szerint a szerzők is hasonló véleményen lehetnek, mint amire én kezdek jutni. Gheet még nem próbáltam készíteni, de érdekes lenne lemérni a keletkező ghee tömegét (nem térfogatát) és összevetni a kiindulási anyagból (vaj). A különbözet az legnagyobb valószínűség szerint víz.

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Elolvastam az eddigi kommenteket. Az a véleményem, hogy a vaj és a tejszín egyáltalán nem vehető egy lapra, részben nyilvánvalóan különböző élettani hatásai miatt, részben az általad említett zsírtartalom különbség miatt, részben pedig azért, mert ha a tejszínből vajat köpülsz, a visszamaradó, elkülönülő rész nem pusztán víz. A vaj tisztításánál szerintem nemcsak folyadék távozik, hanem az a kevés tejfehérje is kicsapódik, így még tisztább zsírhoz jutunk.

    VálaszTörlés
  6. Ildikó, szia!
    Úgy gondolom, hogy a ghee készítésénél fontos szempont, hogy hány százalékos zsírtartalmú vajból készítjük - ugyanis ettől függ, mennyi a visszamaradó szilárd anyag. Számomra kérdéses, ha a 100g-os 80%-os vajból készítjük, hogy az a 0.5g, ami a vaj annyira látványosan kicsapódik...bár biztosan nagyobb mennyiségből készítenek gheet, akik készítenek, amikor készítenek. Még mindig kérdés: mennyi ghee lesz 100g 82%-os vajból? :) Szerintem hamarosan kipróbálom a kísérlet kedvéért!

    VálaszTörlés
  7. A Paleolit szakácskönyv szerint 10 dkg ghíhez 25 dkg vaj kell. Le van írva ott is a készítése, de még nem próbáltam ki. (Nyilván teavajra gondoltak, hisz a paleoban rosszabb minőség nem is jöhet szóba.)

    VálaszTörlés
  8. Idézem a Paleolit szakácskönyvből:
    "10 dkg ghíhez 25 dkg vaj szükségeltetik.
    A vajat egy kis lábosban tegyük fel a tűzre, és takaréklángon kezdjük olvasztani. Kevergessük addig, amíg felhabzik, és az alján kicsapódik belőle egy fehér, túrószerű anyag. A habot óvatosan szedjük le (ez a vaj víztartalmából adódik), és az átlátszó, sárga zsiradékot öntsük le úgy, hogy az alján ott maradjon a fehér kicsapódás (ez a vaj tejtermék része). Át is lehet szűrni finom szűrőn vagy gézen. A folyékony zsiradék hűtőszekrényben visszakeményedik, és sokáig eláll, mert a vaj avasodását okozó anyagokat kiszűrtük belőle. Hevíthetősége is jobb, mint a vajé."


    Én is ki fogom próbálni. Egyrészt nem árt, ha van itthon elkészítve, másrészt érdekel az íze is, mennyire más, mint a vajé. Én is mérek, és majd összevethetjük az eredményeket, ha van kedved hozzá.

    VálaszTörlés
  9. Szia! Megint én....
    Szóval nem hagyott nyugodni a dolog, megcsináltam, most hűl. Nekem 50 dkg teavajból tisztán 30 dkg ghí lett (még melegen mértem.)
    Ez jobb arány, mint amit a Paleolit szakácskönyv írt, pedig alaposan leválasztottam mind a habot, mind az alján összegyűlő tejes anyagot. Kétszer át is szűrtem, sűrű szitán és gézen is.
    Viszont a vajnál 80%-os zsírtartalmat alapul véve még így sem kevés a súlyveszteség. Nekem így is rendben, mert olyan sok vajat nem használok semmibe. Mivel nem nagy dolog, időről-időre majd elkészítem. Viszont nagyon várom majd a Te számaidat, kíváncsi vagyok...!

    Talán holnap le is fotózom, és lesz egy részletesebb poszt, ha jut rá idő.

    VálaszTörlés
  10. Ildikó!
    Nagyon tetszik a lelkesedésed! :)
    Tehát 60%...érdekes eredmény és arány! Én is meg fogom csinálni (remélem már holnap) és le fogok mindent mérni és közlöm a bejegyzés végén, mint kiegészítés.
    Köszi, hogy megcsináltad a kísérletet! Nagyon jó ötlet a fotó!
    Hamarosan én is jelentkezem adatokkal!

    VálaszTörlés
  11. Közben utánanéztem itt-ott, és nagyjából eltaláltam a főzési időt is, mert majdnem mindenütt úgy írják, hogy 1 kg vaj = 1 óra, és ehhez kell arányosítani a főzési időt, azaz változik a vaj mennyiségétől függően. Sok recept azt írja, hogy kijön a 80%, vagyis a vaj teljes zsírtartalma megmarad. De láttam 70%-os recepteket is, a Paleo szakácskönyv receptje meg mindössze 40%-ot hoz ki. Gondolom, minél jobb minőségű a vaj (kevésbé vizes), annál jobb eredménynek kell kijönnie...

    VálaszTörlés
  12. Függ a hőmérséklettől is, hogy mennyi marad, de véleményem szerint a szakácskönyvben nem a jóminőségű vajnak számító teavajat használták, mert annak 80%-os a zsírtartalma. Ettől függetlenül van több féle zsírtartalmú vaj, mindegyikre rá is van írva. Elvileg ha nagyon hosszú ideig főzzük, akkor még a zsír is elkezdhet bomlani egy idő után és még az is megkérdőjelezhető, hogy az alul keletkező "szilárd" valami meg a tetején keletkező hab egy része nem-e zsír elbomolva...

    VálaszTörlés
  13. Én rendszeresen készítek ghít, mert nem avasodik meg, mint a vaj, nem ég le, és magasabb hőmérsékletet is bír, de ha csak vaj van otthon, azt is nyugodt szívvel felhasználom :) Az én tapasztalataim alapján 75% körüli lesz a végtermék súlya a vajhoz képest, persze a kiindulási minőségtől függően.
    Érdekes adalék, hogy egyszer véletlenül karamellás ghít sikerült produkálni, mert véletlenül magasabb lángon kezdtem el melegíteni. A tejcukor karamellizálódott, amitől az egész adagnak gyönyörű színe lett, és enyhén karamellás íze-illata. Azóta nem próbáltam még reprodukálni, de lehet, hogy egy kisebb adaggal megteszem, mert süteményekbe nagyon finom :)

    VálaszTörlés
  14. Kedves Sysa!
    Érdekes dolog ez amit írsz, hogy a laktóz karamellizálódott volna...utána fogok nézni, hogy a benne lévő anyagok hogy tudnak ilyet produkálni. Meg ki fogom próbálni.
    Köszi a tippet és a hozzászólást! :)

    VálaszTörlés
  15. Szerintem abszolút normális, a vajak egy része tartalmaz tejcukrot, ami karamellizálódhat, bár a tej/vajkaramellához nem ártana kicsit több cukor, ha az ember nem lenne paleo:) Ám így a karamellizálást vagy a habcsók készítését kihagyja...:)

    VálaszTörlés
  16. én is már többször csináltam ghít (mióta indiából hazajöttem *_*)
    nekem 1 kg lidl-ös v aldis vajból mindig ~80 dkg lesz

    VálaszTörlés
  17. Akkor körülnézek a Lidlben/Aldiban, köszi.

    VálaszTörlés
  18. Sziasztok!
    Én a Sparos S-Budget vajból szoktam csinálni, gheet, teljesen jó. Még nem mértem le a mennyiségét, de 5 teavajból nekem egy kisebb (kb 3dl-es?) befőttesüveg tele lesz. És karamelles ízű... :D Mikor csak 1-1 vajból csináltam, akkor nem lett az, de mikor az 5-ből egyszerre csináltam, akkor mindig karamelles lett :D Sütiben nagyon finom aromát ad :D
    BB-nél van egy olyan recept (jászvaj), ahol nem kell habot meregetni, meg szűrni, én újabban így csinálom, egyszerűbb :D

    VálaszTörlés
  19. Sziasztok!
    Én még "NAGYON KEZDŐ" paleos vagyok.Fejben már megy, a gyakorlat még döcögős.Ezért a vajhoz elméletben tudok csak szólni.Már foglalkoztatott a téma, hogy még gheet is csinálni a kevés időm mellett, mennyire "életbe vágó" számomra.Úgy gondolom, hogy időnként lehet vaj, Panna bevezető okfejtése remekül alátámasztja ezt a tézist, de ha következetesnek kell minden árom lenni, akkor csináljunk gheet,de ha néha kimarad, nem okozhat nagy bajt.
    Mindenkinek jó kisérletezést kívánok (gheeben és összességében is) továbbra is!:-))

    VálaszTörlés
  20. Bioboltban lehet kapni gheet, én ott vettem, mert nekem nem sikerült szépen leönteni. Meg időm se lenne sajnos...

    VálaszTörlés
  21. Sziasztok! Én az allergia oldaláról közelítenék, mert amitől nagyon óvakodunk a paleoban, az a tejfehérje. Nálunk az egyik gyerek volt elég keményen tejfehérje allergiás és ahogy Panna is írta, a vajtól nem lett semmi baja. Itt jegyzem meg, hogy a magyar sajtoktól mind baja lett (hasmenés), de akkor még nem tudtam, hogy a kemény sajt más, így nem próbáltam ki (semmilyen trappistát nem bírt). És a tejszíntől még nekem is hasmenésem lesz, én csak enyhén van tejallergiás (pl a trappistát jól tolerálom). Tehát itt felmerült ugye a tejszín, de abban laktóz is van és sok tejfehérje is, ellenben a vajjal. Panna, nagyon köszönöm ezt a bejegyzést és ezt az értelmes beszélgetést, mert azt hiszem, hogy bátrabban fogom használni a vajat, mert sikerült most megértenem, hogy ez más, mint a több tejtermék (én leginkább a kemény sajtokhoz hasonlítanám).

    Panna: nem szeretnél ilyen beszélgetést nyitni a zabról? Engem az nagyon érdekelne...

    VálaszTörlés
  22. kismammer!

    Köszönöm, hogy írtál. Örülök, hogy segíthettem. Az igazi érdem a Páromé, aki vegyészként mindig is megkérdőjelezte a vaj-utálatomat, ami akkor kezdődött, mikor a vajat elkezdtem.
    A legjobb megoldás egyébként - ha van rá időnk - az a jászvaj, vagy ghee (ghí). A receptet Napmátkánál találod: http://napmatka.blogspot.com/2011/10/jaszvaj-es-egy-kis-reklam.html
    A trappistával vigyázni kell azért, nem mind kemény sajt. Az én tesztem egyszerű, fogásra mérem, ha kicsit is lágy akkor tejszínes és nem elég érett. Itt most cheddar van mindenhol és van érett, ami olyan kemény, hogy alig lehet vágni. Igazán érett és biztonságos sajt még a parmezán. A tejszín veszélyes üzem a tejföllel egyetemben, azt tilos.
    Ki kell próbálni a vajat és a kemény sajtokat, de saját felelősségre, óvatosan. Nekem semmi bajom tőle, semmilyen szinten, de ez én vagyok. De tény,a mi tény a vajról a bejegyzésben írt adatok magukért beszélnek.
    Örülök, hogy tetszett! :)
    A zabról? Elgondolkodtattál és nem is rossz ötlet, viszont azt tudni érdemes a zabról, hogy habár alapvetően nem tartalmaz glutént, ha csak nem olyat veszünk, amire rá van írva, hogy "glutén-mentes" akkor bizony glutént tartalmazhat és nagy valószínűséggel tartalmaz is, mert szennyeződik vele a malomban. Nekem a zabbal csak ez a gondom. Egyébként én is szerettem régen nagyon. :(

    VálaszTörlés
  23. Hadd gazdagítsam a tapasztalatokat. Én egy helyi vajból 74 %-os kihozatalt mértem. A pontos anyagmérleget a blogposztban olvashatjátok (sült vaj címkénél található meg).

    Nem vagyok paleo-követő (nem akarok provokálni a paleo-hitű minősítéssel), de szerintem a tejfehérjétől és tejcukortól megtisztított vaj számotokra sem kompromisszumos alapanyag.

    A Paleolit szakácskönyv írója szerintem máshonnan és nem tapasztalatból vette azokat a borzasztóan rossz számokat. Nincs az az agyongyötört Premium Extra Light vajkészítmény, ami ilyen kevés tejzsírt adna.

    VálaszTörlés
  24. Kedves PocakPanna,

    uj olvasod vagyok, a kisfiam tejerzekeny, es arra gyanakodok hogy en is. Nagyon sok tejes termek fogyasztas eseten masnap hasgorcsom van, sokaig nem ertettem mi a bajom. En nagyo sokaig margarinnal sutottem, tavaly ilyenkor mondvan a vaj egeszsegesebb, vajjal kezdtemkesziteni a cuker es buzaliszt mentes sutiket. (IR dieta) de nagyon gyakran reggelente hasmenesem volt...

    MOstanaban jottem ra az osszefuggesre, ivojoghurt es tarsai az oka. Azota attertem a kisfiam tejmentes dolgaira, es csak novenyi alapu margarint hasznalok.

    Nekem a sima teavaj, sutiben, pogacsaban rosszulletet okozott.

    Sokaszor meg akartam kerdezni mar hogy a ghi vaj mennyire lehet jo ilyen esetben, de most mar ne igazan kiserleteznek vele....

    Erdekes viszont, amit tej neven arulnak a boltokba, uht 1,5 szazalekos, attol semi bajom (egy keves a kaveba reggelente) - eros a gyanum, hogy nem so koze lehet atejhez, bar tobb decit, ital formajaban nem szoktam fogyasztani...

    Patti

    VálaszTörlés
  25. Kedves PO!
    Nagyon szépen köszönjük az adatokat, nagyon tanulságos!

    Kedves Patti!
    Köszönöm, hogy írtál, nagyon hasznos olvasnom a tapasztalatokat, így tanulok én is. Úgy veszem észre, hogy egyéni érzékenység függő ez a vaj kérdés, de minden esetre biztosabb nélküle élni. Köszönöm, hogy megosztottad a tapasztalatod!

    VálaszTörlés
  26. Sziasztok!
    Érdekes, amit a vajakról írtatok. Megnézéttek egyszer is, hogy amit vaj néven vásároltok mi az összetétele. Mert szinte egyiken sincs rajt. Végignéztem több hipermarket polcait, és egy vajon találtam meg az összetevőket. Szinte az egyik legdrágább volt: max. 68%vaj, 32% növényi zsiradék. Én kb. egy hete magamnak csinálok vajat. Vettem egy tejszeparátort, még a frissen fejt tejet szétválasztom tejszínné, és tejjé. Másnap köpülök, és képzeljétek fehér a vajam, ami 100% vaj. Szerintetek, aminek sárgához közelít a színe az miből lehet? Én nem vagyok paleos, de amióta az ember állatot tart iszik tejet, és évezredekig nem volt ebből probléma, csak mostanában, el kéne ezen gondolkodni. 3 gyermekem van, már 3 hónaposan kaptak frissen fejt tejet, és semmi bajuk. Oviból soha nem hiányoznak betegség miatt.
    Elkezdtem készíteni sajtot is, 10 l tejből 1 kg sajt jön ki. Szerintetek az 1000 ft-os sajtokban mennyi tej van? Mennyiért adhatják a tehenészek a tejet a sajtgyáraknak, hogy abból minenki hasznot húzzon. Mondjuk adja 40 Ft-ért. 1 kg sajt, akkor 400 ft. A tejgyár rárakja a kötségeit, hasznát, mondjuk adja 700 ft-ért, és erre egy multi bolt csak 300 ft-ot rak rá? Valószínűtlen.

    Erről ennyit:
    Emerita

    VálaszTörlés
  27. Miután odaégettem egy adag vajat a tűzhelyen, begurultam és elkezdtem keresni a neten valami sütős verziót és a következőt találtam:
    http://paleospirit.com/2012/how-to-make-ghee-in-the-oven/

    Kb. 120 fokon kell sütni, szerintem az enyém egy kicsit alacsonyabb volt. Néha ránéztem, de nem volt semmi gond, szépen apránként összejött a végeredmény, kb. 1 óra alatt. Gyönyörű, átlátszó, sárga gheet kaptam.

    VálaszTörlés
  28. Kedves Pocak Panna
    Kezdő paleós vagyok, így én is áttanulmányoztam a vajjal kapcsolatos kérdést,
    megoldás a ghi készítése jó minőségű vajaból.
    Rengetem cikk van a ghee elkészítéséről, én a Wikipediát vettem alapul, mivel ott többnyire
    - kevés kivétellel - megbízható leírások vannak.

    Tehát márkázott vajat vettem 5 db 20 dekásat, vagyis 1 kilót, mivel veszteség is van a leírás szerint.

    A pepecselés ugyanannyi 10 deka vajjal is, ezért érdemes nagyobb mennyiségű vajból
    készíteni, mivel többször is használjuk, célszerű többet készíteni, mely a leírás alapján hónapokig eláll hűtés nélkül is.
    20 deka volt a veszteség, tehát 80 deka lett belőle.

    Elkészítés:

    Zománcos edényben felolvasztjuk forrponton a vajat, majd levesszük kislángra, és kevergetve főzzük.
    Ezalatt kiválik a vajból a tej hab formájában, ezt folyamatosan leszedtem.
    Mikor már nem vet habot, el is készült a ghee. Kis ideig hagytam hűlni, így az alján lévő
    kivált kazein leüllepszik, óvatosan átöntöttem egy porcelán tartóedénybe, amiben tartom majd.
    Az alján is maradt egy tejfölszerű anyag, de az elég masszívan odatapad, nem keveredik.

    Gyönyörű sárgás színű ghee lett belőle.
    Lehet persze készen is kapni, de igen drága, így kifizetődőbb.

    Figyelmedbe ajánlom tehát a Wikipediát.

    Gratulálok az oldaladhoz, a kiváló sütikhez, üdvözlettel: .
    Mado

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mado!

      Nagyon szépen köszönöm az információt, nagyon kedves vagy, hogy leírtad ide!
      Jelenleg olyan helyen élek (Közel-Kelet) ahol a ghee bárhol megtalálható jó áron (mindenki ezt használja) így könnyű dolgom van. :)
      Köszönöm a hozzászólást és a kedves szavakat!

      Törlés
  29. Jaj, Panna! De irigyellek. Mindig máshol vagy, máshonnan jelentkezel. Hol Észak-Európából, hol máshonnan írsz nekünk.
    Végigkísértem a nem paleos oldaladat is, akkor még csak olvasgattam a nagyon szuper receptjeidet.
    Akkor még egyetemistaként írtad a jobbnál jobb receptjeidet...azt is nagyon kedveltem.
    Azóta én is paleolit étkezést részesítem előnyben, és igyekszem buzdítani az oldalad alapján a
    lányom családját is (unokám tejérzékeny). Nagyon nehéz ez, mert nem hiszik el a sok problémát,
    amit az étkezésünk helytelensége okoz.
    Utóbb elküldtem a nagyon részletes leírásodat a betegségedről, hogy a sok gyógyszer, amit csak úgy
    ex hasra a dokik felírtak Neked, azok mennyit rontottak az állapotodon, és aztán egy "huszárvágással"
    Te magad megoldottad az évekig tartó betegségedet.

    Tudod, az nagyon fontos, hogy őszintén beszéljen a paleos a saját problémájáról, mert így
    hiteles ez ez egész paleolit szemlélet váltás, és akik hasonló problémával küszködnek, azok
    követni fogják - vagy próbálkoznak - ezzel az életmóddal.

    Mint írtam én nem régen táplálkozom a paleolit szerint, kb. két hónapja (május 25), egyelőre
    csekély súlyvesztést veszek észre, gondolom egyéb áldásos hatása később jelentkezik. Nekem
    a vérnyomásom magas, és izületi-csípő problémám van, na meg migrénjeim
    Nem türelmetlenkedem, hiszen gondolom nem máról holnapra leszek egészséges.
    Az biztos, hogy a csok mű étel, amit az ember ezelőtt az üzletben vásárolt bármi legyen is az,
    majonéz, mustár, cukrozott cacskós műkávé, vagy bármi, amiben adalékanyag volt ez teljesen
    kiürül a szervezetből.

    Üdvözlettel további sikereket az életben, és a szájtodon. Találj ki nekünk minél több receptet.
    Mado


    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!