péntek, október 21, 2011

Skóciából jöttem, mesterségem címere: food blogger

A 2000 km-es lépés


Óriási lépést tettünk meg Párommal nemrég (vagyis Ő már régebben), méghozzá egy 2000 km-es lépést: Skóciába költöztünk. Páromat ide szólította az egyetemre a karriere, én pedig boldogan követtem Őt erre a gyönyörű helyre. Papír szerint egy évre, a többit majd a sors eldönti.

Ezúton osztom meg Veletek az elmúlt időszakban készült képek zömét, remélem örömötök lelitek bennük!

Várrom, East Sands

Világ életemben az volt minden vágyam, hogy 1) meleg helyre költözzek, 2) tengerpartra költözzek. Nos, ebből az egyiket már pipálhatom is vidáman, ugyanis Skóciában egy kis félszigeten élünk, amelynek (mivel félsziget) két különlegesen gyönyörű partszakasza is van, melyek neve az egyszerűség kedvérét East Sands (Keleti homok) és West Sands (Nyugati homok). Olyan közel lakunk a tengerhez, hogy szó szerint le tudok gyalogolni hozzá. Nekem ez óriási élmény.
Egyetemi környék
A város maga gyönyörű. Amolyan északi romantikával van felvértezve. Macskaköves utcák mindenhol, szürke és néhol színes köves épületek, melyeket gazdagon díszítenek virágokkal az ablakokban, felfutó növényekkel vagy buja kertekkel (a kertvárosokban). A fű mindenhol már-már valótlanul zöld (avagy "photoshop zöld"), köszönhetően a nagyon magas páratartalomnak, éppen ezért a város összhatása nem szürke, nem zord, nem rideg, hanem romantikus. Ehhez a hangulathoz hozzáad egy lapáttal még, hogy az utcákat róvó (főként) fiatalok vastag sálak mögé bújva szorongatják a (legtöbbször Starbucksos) kávés poharakat. A hangulatot továbbá feldobják még a mindenhol ugrabugráló kis vadnyuszik is (igen!). 

Út a nyugati parti kikötőzöz: East Sands
St Andews, ahova költöztünk, egyébként egy egyetemi- és golf város egyben. Ez az egyik leghíresebb golfozó hely Nagy-Britanniában, az egyeteme (University of St Andrews) pedig már 600 éves múltra tekint vissza, és a legpatinásabbak között van itt a Brit-szigeteken. (Ezen túl William herceg és Kate Middleton is itt jöttek össze az egyetemi éveik alatt, van is egy kávézó, ahová ki van írva az ablakba, hogy "Will and Kate met here for coffee" vagyis Will és Kate jártak kávézni.) Ettől eltekintve pedig maga a város kicsi területű és kevés lélekszámú. Látszatra úgy tűnhet, hogy a lakosság 90%-a egyetemistákból áll, de a valóságban ők inkább a 40%-át fedik a mindössze 17 ezer fős városnak. Ez fiatalos, lendületes hangulatot ad az amúgy álmos kis halászvárosnak. 
Várrom-várrom hátán
Igaz, hogy kicsi a város, mindössze három hosszú főutcája van, ami a teljes központ is egyben, azonban itt minden megtalálható, nem szenvedünk hiányt semmiben. Ha pedig az emberre rájönne a vásárlási vagy nyüzsgése láz (rám egyik sem jellemző annyira), átugrik a 20 percre lévő Dundeeba, ahova egyébként egy olyan hosszú hídon visz át az út a tenger fölött, amilyet még soha nem láttam szabad szemmel, és ami elsőre rámhozta a frászt. :) 

Sirályok mindenhol
Gasztro blogger szemmel pedig, meg kell mondjam, hogy eleinte csak tátottam a számat. Egymást érik a gourmet boltok, ilyen olasz sonka, olyan pesto, aszalt paradicsom, száz féle olívabogyó, helyi bárány- és marha húsok, óriási méretű lazac szeletek, friss királyrákok, gyönyörűbbnél-gyönyörűbb friss húsok és tengeri herkentyűk minden mennyiségben. A másik a sajt. Annyi féle sajt van, hogy csak ámulok. Rengeteg bolt van csak sajtra szakosodva és van, amelyik rendszeres kóstoló estet tart borkóstolóval egybekötve. Bár a bor tekintetében kicsit nacionalista vagyok - vagy magyar, vagy semmilyen. :) Mindenesetre zárt látókörű, de majd bővítjük. Ami még nagyon tetszik, hogy az éghajlati és domborzati adottságnak köszönhetően, még mindig van friss málna, szeder, eper és áfonya, amely mind helyi és nagyon finom. 
Több külön bolt van, amely az aszalt gyümölcsökre és magvakra és egyéb alternatív ételekre van szakosodva, mint pl. glutén-mentes, tej-mentes, vegán és egyéb hozzávalók vagy kész ételek. Ami még feltűnt, hogy legalábbis itt, nagyon rámennek az organikus és minden mentesség kihangsúlyozására. Hál Istennek könnyű vásárolni a boltokban, mert mindenen jól láthatóan és érthetően fel van tűntetve, hogy mitől mentes avagy mi van benne. Szóval gasztronómia terén abszolút tobzódok. 
Lakóházak, St Andrews
Konyhai téren kisebb hendikeppel indítotok azonban, amely lehet néhány olvasómnak majd örömet okoz, ugyanis nincs aprító gépem. Egyelőre nem tervezem a beszerzését, úgyhogy a blogon ezentúl következő dolgok (1-2 kivétellel) mind aprító nélkül is elkészíthetőek lesznek. Bár annyi előnyöm viszont van, hogy itt könnyen hozzájutok a mandula-, kesu- és törökmogyoró vajhoz. Üvegestől árulják, organikus és natúr. Ilyen téren meg van mentve a haza. Habár mandula őrleményem még nem lesz egy ideig, elérhetőek itt különféle őrölt magkeverékek, szintén a gluténmentes táplálkozás jegyében, ami szerintem nagyon klassz.

Központ, St Andrews
A másik handicap, az pedig az, hogy minden fotós eszközömet otthon hagytam, kivéve a fényképezőgépet és a két kedvenc anyagomat. A két nagy zsák ruhaanyag és az óriási kartonlapok nehezen fértek volna be az egyetlen-egy bőröndbe, amivel kiköltöztem. Ezért elképzelhető, hogy kevésbé lesznek beállított fotóim, de majd igyekszem. Kárpótol viszont a fény, ami olyan mennyiségben van jelen, mint eddig az elmúlt hat évemben soha: óriási ablakaink vannak, szép natúr falak, úgyhogy a fényt és hátteret a fotókhoz kipipálhatom. Apropó, mögöttünk óriási mezőgazdasági terület fekszik ameddig a szem ellát, ezért bámikor kinézek a konyhaablakon, valahogy mindig olyan érzésem van, mint egy 40-es évekbeli country filmben lennék. Ráadásul az elmúlt időszakban egy szép nagy traktor is rendszeres vendége volt a hátsó területnek, a távoli háttérben pedig rendszersen tehenek legelnek. Ez a másik dolog, ami tetszik: itt nem áll gazban semmilyen terület. Minden gyönyörűen gondozva van. A mezőgazdasági területek is habtákban állnak, se egy szál gyom, sem pedig sártenger. Általában meg bármerre nézünk ott vagy juhok, vagy tehenek legelnek, amelyek szépek, tiszták. Szóval nem olyan világvégi a hangulat a vidéken sem. :)

Manóház bejárata
Nagyon tetszenek a városban a házak. Nagyon érdekes, hogy elég alacsonyan fekszenek az ablakok és néhol igencsak kicsik az ajtók. Néha kicsit Gyűrűk ura hangulatom van, mintha hobbit-falván járnék...
Manóházak bejárata

St Andrews látképe az East Sandsről
A fenti kép jobb oldalán egy sártenger található, ami azért lehetséges, mert a fotózás idején épp apály volt. Dagály idején ott az Északi-tenger vad hullámai nyaldossák a sziklákat. Előszeretettel járnak ide ki a kikötőbe a fiatalok romantikus sétákra, és én is elég sokat jártam itt az elmúlt időszakban. Amíg volt annyira jó idő, hogy nem kellett a kabát és a szél sem vitte le a fejem, jópárszor ültem itt a köveken és néztem a tengert, meg a sirályokat, akik egyébként nagyon extrémen közel repülnek hozzám mindig. :)

St Andrews

Itt minden régi

Naplemente Kőországban
A fenti képhez annyit tennék hozzá, hogy mikor még a diplomámat írtam a XIX. század végi gótikus angol irodalomból, a két könyvalanyom a "Dr. Jekyll és Mr. Hide" (Robert Louis Stevenson) és a "Dorian Gray arcképe" (Oscar Wild) volt, s miközben újra és újra olvastam őket elemezve minden mondatot és szót, folyamatosan ilyen kép volt a helyszín, ahol a fejemben forgattam a történetüket. Érdekes így fotón viszont látni. Teljes véletlenből ráadásul. Még érdekesebb elsétálni ezeken az utcákon este. Alaptalanul is deja vum van. :)
Szürke város színes ajtókkal
Habár szürkék a kövek és a falak, nagyon vidám és érdekes, hogy az ajtók színesek majdnem minden háznál. Sárga, kék, zöld, élénk, de a kövekkel harmonizáló színek. Vicces és újdonság még továbbá, hogy sok háznak nem házszáma van, hanem saját neve. Rá van írva az ajróra vagy az fölé, hogy tegyük fel "black cats".

Homokos tengerpart a golfpáylán túl: West Sands
Azt hiszem mindent elmeséltem, ami lényeges... ha van kérdés, nyugodtan tegyétek fel. :)

28 megjegyzés :

  1. Én óriási örömömet leltem a beszámolódban, így kora reggel!!! Csodálatos helyre keveredtél. Nem álmom külföldre menni, de Skóciába régóta vágyom! Fantasztikus képeket kattintgattál! Köszönöm, hogy felraktad! :))

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Gyönyörű helyre költöztetek :)
    Minden jót kívánok és még sok képet hozz nekünk :)
    Üdv: LK

    VálaszTörlés
  3. Hűha, nagy lépést tettél! Nagyon szépek a képek, köszönöm a beszámolót! Sok sikert az ezek szerint tévesen ködösnek nevezett Albionban!

    VálaszTörlés
  4. Dejó nektek! Jó volt olvasni és csodálni a gyönyörű fotóidat! Sok örömet Skóciában!

    VálaszTörlés
  5. Egyszer voltam St.Andrews-ban, gyönyörű hely. A képeket nézegetve nosztalgiáztam is egy kicsit és egyben megöl az irigység!! :o) Ráadásul akkor még odajárt Vilmos herceg az egyetemre és bárhova mentünk, abban reménykedtem, hogy neki is pont arra lesz dolga. :D
    Melegnek tényleg nem mondható, mi áprilisban voltunk és én spec megfagytam a pufi télikabátomban, de az ottaniak közül a legtöbben pólóban voltak. :)
    De a hely varázsa tényleg még a legnagyobb hideget is kárpótolja!

    VálaszTörlés
  6. Imádom Skóciát! CSodaszép képek, egy csodaszép helyről! Szerencsés vagy, hogy ott élhetsz! Használj ki minden percet :) Egy zugolvasó :)

    VálaszTörlés
  7. Gyönyörű helyre költöztetek! Számolj be mindenről, fantasztikus volt olvasni ezt is! :)

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szép helyre költöztetek! Mit csinálsz ott? Dolgozol, tanulsz, vagy kicsit mindkettő?
    Érdekes, kicsit hasonló helyzetben vagyok én is, a múlt héten költöztem ki hosszabb időre Heidelberge a páromhoz, hasonló egyetemi város, sál + Starbucks is megvan, tenger nincs, csak szép folyó, és gasztoszempontból (meg bonbon- és csokifronton) szintén nem elhanyagolható ;) Csak 3 bonbonformát és olyan 5 anyagot hoztam fotózni, de aprítógépem van :D Erinacea (a blogger nem engedett be)

    VálaszTörlés
  9. Erinacea!

    Akkor te előbb vagy, mint én (aprítógép)! :D
    Heidelberget ismerem, Párom 6 évvel ezelőtt ott töltött 3 hónapot az egyetemen, eszméletlenül szép hely az is!
    Egyelőre láblógatás van, meg keresek munkát ezerrel, de nagy vágyam, hogy itt tanulhassak... (ezt csak súgom)!
    Ha raknál föl Te is majd fotókat élvezettel olvasnám én is! :) Köszi!

    VálaszTörlés
  10. Panna, ez nagyon jó volt! ...a képek és az írásod igazán szuper hangulatról árulkodnak. Örülök, hogy jól érzed magad! ...és kattogtass, és kattogtass, és persze mesélj! Puszi

    VálaszTörlés
  11. Köszönöm szépen Mindenkinek!

    Flóra, én is így vagyok, a 16 fok és napsütésben pólóban meg a lányok alig' szoknyában meg szandálban szaladgáltak vidáman, én meg télikabát meg sál. :) Meglátszik, ki az itteni és ki nem.
    De most az elmúlt 3 hét őrülten szép idő volt, az a szuper 20-22 fok meleg. Mondták is a helyiek, hogy ilyen már nagyon rég volt, élvezzük ki. :)

    VálaszTörlés
  12. Köszönöm Csibe, azon vagyok! :)

    VálaszTörlés
  13. Nagyon jó volt olvasni, gyönyörü szép képek, teljesen meghoztad a kedvem Skóciára :D

    VálaszTörlés
  14. Kedves Panna!
    Gratulálok és sok boldogságot kívánok skóciai életetekhez!!! Nagyon köszönöm én is az írást ( zseniális, üde, boldog, mosolygós, képes, ....) ahogy olvastam szinte éreztem az ottani levegő illatát, a szél olykor símogató, máskor metsző suhintását, a kávézók melegét a klféle üzletek illatainak kavalkádját .......ZSE NI Á LIS !!!!
    Miért kapott ennyire meg? mert egyrészt alapból jó, másrészt én csak az angolokig jutattam, s kb annyi vagy még anny éves sem voltam mint most Te, de az emlékek a hasonlóság elvarázsolt, és bevallom beleborzadtam a gyönyörűségébe.:-)))
    kötözés miatt most nem találom a kedvenc Burns kötetem, így amit hírtelen találtam a neten azt a Burns verset kldöm Neked cserébe, nagyon sok szeretettel!:-)) Bár biztos ismered:-P

    Robert Burns: Skót hírnevünk
    (Képes Géza fordítása)



    Hová lettél, skót hírnevünk?
    Idézünk sírva téged!
    Eltűnt veled szép skót nevünk,
    mely harci tűzben égett.
    Tweed folyónk vígan kanyarog,
    várja a büszke tenger,
    de az már angol part amott...
    Egy országban annyi gazember!

    Nem gyűrt le minket senki, bár
    fölöttünk vad vihar dúlt,
    s most néhány lelketlen kufár
    nagysebtiben elárult.
    Ha angol kard jön ellenünk,
    az bennünket le nem ver,
    de angol pénz lett végzetünk...
    Egy országban annyi gazember!

    Gaz árulás! Sötét jelen!
    Hol egy jel, mely megvígasztal?
    Miért is nem hullt le ősz fejem
    Bruce-szal s a hős Wallace-szal!
    Nem félek én, szavam perel,
    kimondom, míg szivem ver,
    hogy angol pénzért adtak el...
    Egy országban annyi gazember!

    Azeretettel ölellek ( mint "friss " barátod)
    cicukám

    VálaszTörlés
  15. Kedves Panna!
    Csodaszépek a fotók, klassz helyre költöztél! :) Érezd nagyon jól magad, és sok-sok új és szép élményt kívánok neked. A bejegyzést olvasva: remélem, hogy kinti gasztroblogger szárnyalásodat azért a hazai alapanyagok mentén is tudjuk majd követni. ;) Várom a (megszokottan) szuper recepteket. :)

    VálaszTörlés
  16. Én csak irigyellek...és várom az írásaidat .
    A családban 6-ból 3 lisztérzékeny, rajtam kívül a négy leányzómból a két kisebb...

    VálaszTörlés
  17. Panna, már márciusban voltam itt Heidelbergben egy hónapot, akkor írtam egy - főleg bonbonszempontú - de fotós beszámolót: http://pralineparadicsom.blogspot.com/2011/04/heidelberg-bonbonok-es-egyeb-elmenyek.html.
    Bár most Tőled kedvet kaptam, hogy az őszi Heidelberget is megmutassam majd a blogomon, némi gasztróval fűszerezve... ;)

    VálaszTörlés
  18. Cicukám!
    Nagyon szépen köszönöm a kedves szavaidat és a Burns verset! Ismertem igen, de most újdonság volt magyarul olvasni. Nagyon erőteljes vers, nagyon tetszett régen is, nagyon szép a magyar fordítás. Köszönöm szépen. :)

    Orsi!
    Köszönöm szépen a jókívánságokat! Igyekszem olyanokat készíteni majd, amit otthon is lehet kapni és követni. :) De úgy néztem rengeteg minden kapható otthon is, ami itt van. :)

    martimez!
    Köszönöm, igyekszek majd még írni. Akkor nektek a paleo éppen kapóra jön. :)

    Erinacea!
    Elolvastam a bejegyzésed, nagyon klassz! A képek is nagyon szépek. Hát igen, Heidelberg gyönyörű és őrülten hangulatos. Fantasztikusak a bonbonjaid!!

    VálaszTörlés
  19. Húha! Hát én ezt mind nem is tudtam, de nem is sejtettem Rólad...! Nagyon szépek a képek, izgalmas kaland lehet ez az egész, felfedezés, és mégis: a helyedben alig várnám, hogy hazajöjjek, úgy fájna a szívem. De nem akartam ám ünneprontó lenni. Lehet, hogy csak öreg vagyok ahhoz, hogy másutt legyek otthon. A legjobbakat Nektek!

    VálaszTörlés
  20. Kedves Ildikó!
    Oh, honvágyam nekem is van, de egyelőre élvezem ezt a hosszú "nyaralást". Meg hát tudod, nekem ott az otthon, ahol Párom... :)
    Köszönöm a jókívánságokat!

    VálaszTörlés
  21. Szia Panna!

    Ott mennyire könnyű/nehéz paleo alapanyagokhoz jutni?
    Londonban én nem kaptam kókusz-vagy mandulalisztet, akárhol is kerestem.
    Üdv,
    MW

    VálaszTörlés
  22. MW! Itt nagyon-nagyon könnyű. Nem így van konkrétan, hogy "mandulaliszt", de ilyen, hogy magőrlemény. A Holland&Barettben nézd meg, ha van ott olyan! Valamint ott van kókuszolaj is és nagyon sokminden pl. cukormentes lekvár. Meg kókuszliszt és xilit is.

    VálaszTörlés
  23. Csodás helyre költöztetek! Fantasztikusak a képek! Várok további beszámolókat a sütik mellett, hogy milyen arrafelé az élet, mikkel találkozol, stb. Kíváncsi vagyok, na! Ez az igazság! :)

    VálaszTörlés
  24. Panna nagyon jó volt olvasni, a képek csodásak! Érezzétek nagyon jól magatokat, és várom a többi képes beszámolót is, amint látom, sokadmagammal...

    VálaszTörlés
  25. Szia:)Nagyon szép helyre költöztetek,kicsit irigykedve néztem a csodálatos fotóid.
    Tavaly voltam én is Skóciában,az öcsém ott él 5 éve.Olyan volt,mintha haza értem volna.A csodálatos hegyek,mindig zöld fű,a régi épületek...
    Várom a fotóid:)))

    VálaszTörlés
  26. Kedves Panna!

    Mailt lehet írni neked? Nem találom sehol a mail címedet. Szeretnék tanácsot, segítséget kérni tőled, mivel sajnos nekem is hasonló egészségügyi problémám van, mint neked (volt).

    Köszönöm: Zsófi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsófi!

      Oldalt (jobb oldal) van egy kis email ikon, ha arra rámész a kurzorral látod,, hogy ha rákattintasz ott írhatsz nekem, de a dolog megkönnyítése érdekében: pocakpanna.blog@gmail.com
      Írj bátran!

      Törlés
  27. Szia!
    Próbáltam már pár sütireceptedet, nagyon finom volt! De erre a bejegyzésre csak most találtam rá, meg kell mondjam a legnagyobb jóindulattal piszkosul irigyellek!! Csatlakozom a többiekhez, mesélj még és fotózz sokat!! És legyetek nagyon boldogok abban a gyönyörűséges országban!!

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!