kedd, január 29, 2013

Paleo Pizza: sonkás-olívás (paleo)

 
A recept a Kifőztük januári számában jelent meg.

Mindig is szerettem a pizzát. Nem....ez nem igaz. Mindig is szerettem a pizza gondolatát. Maga az ötlet, az elgondolás, a hangulata tetszett mindig nagyon: kézzel enni egy szelet frissen sült pizzát, amin nyúlik a sajt és papírvékony a tésztája, közben inni egy pohár vöröset és beszélgetni. Leginkább ez a kép maradt meg nekem a paleo előtti pizza evésekről. A legjobb pizzát Olaszországban ettem (természetesen): előttünk nyújtották ki és sütötték meg  a tésztát, mi pedig a verandán ülve, 1-1 pohár vörös társaságában fogyasztottuk boldogan a fülledt nyári estében. 


Persze nekem a pizza evésnek mindig elrontotta a hangulatát az, hogy már egy egészen vékonyka szelettől is mindig órákra kő nőtt a hasamban. Legalábbis így éreztem. Most már értem, miért.  
Ettől függetlenül a pizzáról nem kell lemondani. Legalábbis most már így vélem.

Nem mindig voltam ilyen optimista. Tavaly, mikor Edinburgh utcáit járva betértünk egy olasz étterembe, ahol glutén-mentes pizzát ígértek, szó szerint a sírás kerülgetett, mikor beleharaptam a kemény, száraz, szájpadlásomat sértő glutén-mentes pizzámba. Ha kicsit bátrabb vagyok a fejükre kenem. Majdnem egy életre elment a kedvem a próbálkozástól. Akkor azt mondtam magamnak, hogy vége, erről le kell mondanom, nem lehetséges.

Azonban a január hónapban a Kifőztük csapata kihívás elé állított, aminek úgy érzem, paleos viszonylatban nagyon is megfeleltem, és büszkén mutatom be nektek a Paleos Pizzámat.


Ez a pizza az első pizza, amit azóta készítettem, hogy paleora váltottam. Már sokszor sikerült véletlenül olyan tésztákat készítenem, ami bele illett volna a pizza ízvilágába. Ez a pizza tészta kicsit tömör, akár még pite alaptésztának is elmenne. Könnyen kezelhető, kézzel kell letapogatni és egyszerre, gyorsan sül. Persze nem olyan, mint az igazi pizza tészta, azt hiszem ez megérthető és elfogadható, de aki paleosan, vagy glutén-mentesen él, az szerintem értékelni fogja. Nálunk a reakció Férjem részéről "Csak ennyit sütöttél?" azt hiszem jó bizonyítéka annak, hogy ez több, mint ehető. :)




34 megjegyzés :

  1. Rizsliszt helyett vajon szezámmagliszt vagy paleo szezám és tökmagkeverék mehet? 1 kanál talán nem számít? :) Köszi a receptet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Természetesen elhagyható, vagy kiváltható más lisztekkel, melyek felszívnak nedvességet. Amiket ajánlottál jó megoldások!

      Törlés
  2. Én azt szeretném megkérdezni, hogy szeritned a mandulaliszt vagy a darált mandula lehet jobb a recepthez?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én darált mandulát használtam, boltit, finomra őröltet, de az olajtartalma ugyanolyan, mint a frissen daráltnak. Én azt ajánlom, ha van. Azonban ha mandulalisztet használsz, adj a tésztához több olajat, hogy a megfelelő állagú legyen. Kicsit olyan pitetészta állagúnak kell lennie, kicsit ragadósnak.

      Törlés
  3. Kedves Panna a receptben lévő 150 gramm mandula konkrétan milyen formában értendő? mert így nem teljesen világos, hogy hogy tudom összekeverni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kriszti, javítottam darált mandulára!

      Törlés
  4. Szia Panna,

    Sok bölcsességfogas probléma után ma végre elkészítettem a pizzát. Kicsit puha lett nekem a tészta, de holnap ismétlés lesz, olyan jól esett! :) A paradicsomba délután tettünk egy kis bazsalikomot, sót, és olivát, jól összeért estére. Ez aztán ment a tetjére is amikor már ettük. Egyszerűen nagyszerű. :) Paleo-Pizza-Party! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szi aKysu!

      Nagyon örülök, hogy ízlett és meg lesz ismételve. Én is ismételgetem, és a pizza tészta recepteket is fejlesztgetem tovább. :)

      Törlés
  5. Tökéletes lett! Mivel pizza mániás vagyok, már rengeteg paleo pizza receptet kipróbáltam, de ezentúl ezt fogom használni! Nem dominál, nem nyomja el a feltét ízét, nem ázik át, egyszerűen szuper!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon-nagyon örülök, hogy ilyen sikere van! Holnap én is újra csinálok ebből egy nagy adagot az esti film mellé. :)

      Törlés
  6. Szia
    Ez az eddigi első, ehetőnek tartott (sőőőőt, kifejezetten finom) paleo pizzatészta recept. Ezért nagyon hálás vagyok! Viszont az a hozzáfalók összekeverése után nekem mindig folyik az anyag, esélytelen, hogy formázható masszát kapjak belőle még hűtés után is. Sokat gondolkodtam már rajta, hogy mitől van, mindenesetre én nem 1 kanál rizslisztet, de jó sok liszt-félét teszek bele, hogy ne folyós állagú legyen. Számomra ez rejtély. :-) De így is bejött, és nagyon szeretem! Végre nem olyan paleo kaja, amit úgy eszem, hogy egyik szemem sír, a másik nevet, mert kb 2 éve paleózom és nekem még mindig nem sikerült megszoknom ezeket a "fura" ízeket ...

    VálaszTörlés
  7. Szia! Jól hangzik a recept :)! Kérésem lenne, hogy ebből a mennyiségből mekkora pizza jön ki, vagy hány db, mekkor átmérőjű? Gondolom lehet szögletes tepsiben is csinálni :)! Nem kell elősütni a tésztát, nem ázik át a feltéttől??? Köszönöm a válaszokat! Üdv, Zsuzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsi!

      Ha jól emlékszem kb. 25cm-es átmérőjű lesz, ha igazán vékonyra csinálod. Én őrülten vékonyra, kb 1-2cm-re szoktam ellapogatni spatulával újabban, ezért nem szükséges elősütni, legalábbis azt tapasztalom, hogy átsül rendesen így is. Nem kell tepsiben sütni, hanem tepsin sütni, laposon. Sok sikert!

      Törlés
  8. hogy lenne tejmentes, ha sajt kerül rá????!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. közben olvastam, h hosszan érlelt sajtok beleférnek a paleoba is :) megnyugodtam :) gyerekeknek amúgy is elkezdtem a laktózmentes kemény sajtokat ide-oda használni, mert kis bűnözés belefér, nem?

      Törlés
  9. Szia Panna!

    Sajnos én nem szeretem a mandulát. Próbálkoztam vele, elkészítettem mandulaliszttel a pizzát, de 3 szelet után sajnos nem tudtam többet enni belőle.
    Tudnál javaslatot adni, mivel helyettesíthetném a mandulát nemcsak a pizzánál, hanem más receptek esetében is?
    Válaszodat előre is köszönöm.

    VálaszTörlés
  10. Esetleg kesuval? Még fogok hozni a blogra másik pizza tészta recepteket is, hátha valamelyik nagyobb sikert arat nálatok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kipróbálom, köszönöm.

      Törlés
    2. Hozz még más pizza-receptet is!! :) köszi! (nemrég egy karfiol alapú tésztásat olvastam, bár az ugye nem jön be annak, aki a karfiol ízét nem bírja, mint pl.férjem, so örülnék más recepteknek mindenképp...)

      Törlés
  11. Nagyon finom, a kókusz kenyér után ezt is kipróbáltam!
    Köszönjük!
    Vikóc

    VálaszTörlés
  12. Nagyon örülök, hogy a blogra találtam. Most ismerkedem a paleo-val, egész jó lett a pizza. :) Karfiol alapú tészta ötletét én is támogatom. Most fogok neki a biscottinak.

    VálaszTörlés
  13. Kedves Pocak Panna,
    Szeretném megkérdezni, hogy mennyire kell komolyan venni a zsírtalanított maglisztek használatát darált mandula helyett pl. Én - hozzád hasonlóan - darálom a mandulát és azt használom sütésre, viszont egy paleos webáruházban azt olvastam, hogy a mandula nem bírja a hevítést (pörkölt mandula ????) és gyulladást keltő anyagok keletkeznek benne. Szeretném jól csinálni ha már csinálom....

    Köszönöm szépen előre is a válaszod! :)

    VálaszTörlés
  14. Nagyon örülök, hogy megtaláltam a blogodat. :) Én is azok közé tartozom, akik nem tudnak élni "tészta" félék nélkül. Épp most sült meg a recepted alapján a pizzám friss paradicsomból készült szósszal és cukkinis feltéttel. Mennyei lett! Végre nem paleo kenyér íze van, hanem valóban hasonlít az eredeti pizzára. Köszönöm, hogy megosztottad velünk!!! :)

    VálaszTörlés
  15. Múlt héten megsütöttem, háát, nagyon ízlett!Köszönöm. Bár fura volt a tésztája, aggódtam is kicsit, de nem volt gond vele.:)Nagyon szeretem a pizzát, de mivel életmód váltásban vagyok, ráadásul glutén-laktóz érzékeny is, nem ehetek pizzát.Így jól jött a recepted. Azt vettem észre, hogy a gluténmentes liszttől is megfájdul a hasam. De ettől nem fájt:)

    VálaszTörlés
  16. Múlt héten megsütöttem, háát, nagyon ízlett!Köszönöm. Bár fura volt a tésztája, aggódtam is kicsit, de nem volt gond vele.:)Nagyon szeretem a pizzát, de mivel életmód váltásban vagyok, ráadásul glutén-laktóz érzékeny is, nem ehetek pizzát.Így jól jött a recepted. Azt vettem észre, hogy a gluténmentes liszttől is megfájdul a hasam. De ettől nem fájt:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy ízlett! Meg kell nézni mit tartalmaznak ezek az otthon kapható glutén-mentes lisztkeverékek. Tapasztalatom szerint ezek nem olyan jók...

      Törlés
  17. Kedves Panna :) !

    Az ügyben szeretnék hozzád fordulni hogy te milyen márkájú sonkát használsz mert én eddig sajnos nem találtam és nagyon jó lenne tudni hogy te milyet használsz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Bella!

      Én külföldön vettem amerikai gyártású sonkát, ami "minden" mentes volt. Itthon ajánlok hozzá jó, házi készítésű, biztos forrásból származó szintén "minden" mentes házi kolbászt, azzal még csúcs lehet.

      Törlés
    2. Kedves Bella!

      Az Aldiban kapható glutén és laktózmentes felvágott, sonka és egyebek is. Próbálkozhatsz azokkal talán.

      Törlés
  18. Kedves Hölgyeim,

    A minden mentes húsárú leginkább a hagyományos dolgok. Egy vidéki házi készítésű sonka, vagy kolbász, vagy szalámi garantáltan mindenmemtes, hiszen nincs felpumpálva ilyen-olyan anyagokkal, aminek egyébként semmi keresnivalója nincs a csomagolt húsáruban.

    Én pl saját magam állítom elő a pulykamellsonkát úgy, ahogy nagyapám is készítette. Kicsit körbe kell nézni a neten, hogy milyen lehetőségek vannak.
    Nem is beszélve arról, hogy negyed árból meg van. Igaz, némi külön munkával jár a dolog, de megéri.

    VálaszTörlés
  19. Kedves Panna,
    Működik szerinted csak tojás sárgájával ez a pizza, mert az egész család allergiás a fehérjére?
    Válaszodat előre is köszönöm,
    Zsuzsa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsa!
      Előfordulhat, hogy működik. Én nagyon óvatosan egy kicsit több folyadékot tennék akkor hozzá, nehogy kemény legyen a csupán sárgájától!
      Majd ird meg hogy sikerült!

      Törlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!