szerda, február 01, 2012

Vitaminok a Paleolit étrendben - személyes tapasztalat

Sok kérdést kaptam már az elmúlt másfél évben a blogra, hogy milyen vitaminokat szedek, valamint milyen vitaminokat érdemes szedni, ha az ember paleozik, ezért úgy gondoltam, hogy írok egy rövidebb összefoglalót a másfél éves paleos-vitaminos tapasztalataimról.

Az általános tévhit a paleoval kapcsolatban az, hogy mivel nem fogyasztunk tejtermékeket, így *nyilvánvalóan* kálciumhiányban kell, hogy szenvedjünk. A másik tévhit pedig a gabonafélékhez köthető, mivel azok magasak B- és E-vitaminban, valamint ásványi anyagokban, mint a kálium, foszfor, magnézium, kálcium. Arra persze már sajnos senki sem gondol, hogy ebből nem sok (ha egyáltalán valamennyi is) szívódik fel, hogy miért lásd Szendi Gábornál. 
Az is fontos tényező, hogy ha valaki áttér a paleora, akkor megváltozik az étrendje, mégpedig vitamin téren pozitív irányba billen a mérleg, ugyanis habár kiesnek a gabonák, a hüvelyesek és a tej, helyette nagyobb mennyiségben fogyasztunk gyümölcsöt, zöldségeket és magvakat, amelyek dugig vannak vitaminokkal és ásványi anyagokkal, melyek ténylegesen felszívódnak. 

Most jöjjön a saját tapasztalatom:
Mielőtt áttértem volna a paleora, szedtem a vitaminokat két marokkal, azonban valahogy sosem szívódtak fel rendesen, még a C-vitamin sem (fogínyvérzés és sebek). Most már utólag tudom, hogy mindez a glutén miatt volt, ugyanis az nem válogat, rongálja a bélflórát, pont azt a szervet, amely felelős lenne a vitaminok felszívódásáért. Aki kíváncsi arra, mi volt velem paleo előtt kattintson a Paleo+én oldalra, ahol részletezem a paleo előtti vitamin-hiányos és egyéb problémáimat. 

Másfél éve tértem át a paleora és az elején nem szedtem semmilyen vitamint, talán a C-vitaminon kívül. Aztán jött a tél és elkezdtem szedni a D-vitamint is. Teltek a hónapok, én kitartóan főzicskéltem paleosan, ami azt jelenti hogy napi egy szelet hús mellé rengeteg zöldség és gyümölcs csúszik le naponta, mellé pedig a paleo sütik. Észrevettem, hogy minél több magvat és aszaltat fogyasztok el napi és heti viszonylatban, annál szebb a bőröm, körmöm és hajam. Persze az olajos magvakat nem csak magukban fogyasztjuk, mondjuk nassolás gyanánt, hanem különböző desszert formákat öltve, mint a Csoki bonbon, Szilvás-meggyes golyó, vagy a Pink energiaszelet. Ezekből minden nap lecsúszott pár szelet. 
Ezek voltak a látványos változások: A bőröm gyönyörű tiszta, nemhogy nem olajos, de a normál bőrtípus tankönyvbe illő példája lehetne (valami, amire régen azt hittem, képtelenség elérnem még életemben). A körmeimet most addig növesztem, amíg csak akarom, nem törnek, nem repednek (régen mindig rövidre kellett vágnom), volt már, hogy többször megkérdezték tőlem, hogy a sajátjaim-e vagy mű. A hajamat pedig elkezdtem növeszteni, mert sokat dúsult, erősödött, egészséges, fényes. 2010 decemberében vágattam le utoljára rövidre, s azóta növesztem, persze úgy, hogy itthon kéthavonta vágok a végéből (igen, én magam) és még így is 17 cm-t nőtt 12 hónap alatt, ami elég sok ahhoz képest, hogy a haj átlagos növekedése 0,5-1 cm per hónap. 
Nyáron nem igazán szedtem vitamint, hiszen a nyár a paleosok Kánaánja, és én is igyekeztem tömni magamba a gyümölcsöt, szó szerint kiló számra. 

Igazán vitaminokat most kezdtem el szedni 2011 októberben, hogy kiköltöztem Skóciába. Miután sok napsütés nincs, és majdnem minden zöldség és gyümölcs import (vagyis még zölden szedik le, így sajnos nem sok vitamin van benne), valamint vitaminokból minden elérhető, ami szem-szájnak ingere, elkezdtem masszívan szedni a következőket: C-, D-, E-vitamin, Omega 3, Ligetszépe olaj, Kálcium-Magnézium-Cink párosítás. Mit miért: C az egyértelmű, a D is eléggé, de ha nem akkor lásd Szendi Gábornál; Omega 3 mert segíti megelőzni a depressziót (főleg a télit) és nagyon jót tesz a bőrnek és a hajnak, de ha ez nem elég akkor lásd Szendi Gábornál; a Ligetszépe olajat a menstruációs görcsökre kezdtem el szedni, amik paleo óta is sokat javultak, de mióta ezt az olajat szedem, szinte teljesen megszűnt, valamint számos más nagyon pozitív hatása van hormonálisan és szépség terén nőknek és férfiaknak is egyaránt (lásd itt és itt); a Ca-Mg-Zn párosítást pedig azért, mert hosszú kihagyás után elkezdtem újra aktívan sportolni, és a megterhelés miatt kell az izmoknak, legalábbis úgy gondolom (plusz a Zn nagyon jó a vércukornak). 

Őszintén szólva vitaminokkal és vitaminok nélkül is kicsattanóan jól érzem magam. Háziorvoshoz itt még be sem jelentkeztem, mert nem volt rá szükség (télen a kollégáim mind lenáthásodtak és hetekig benne voltak, így persze én is elkaptam, de rajtam 5 nap alatt átment - vajon hogy?!). 
A vitaminok szedését mindig is támogattam, de persze nem kell pánik szerűen nyakra-főre szedni ha az ember áttér a paleolit életmódre, főleg mivel 1) elimináltuk azon tényezőket, melyet megakadályozzák a vitaminok felszívódását (gabonák, hüvelyesek, tejtermékek) és 2) jelentősen nagyobb mennyiségű vitamint viszünk be, mint a nem-paleo életmódunk során, azonban így is észben kell tartani, hogy - állítólag - az általunk fogyasztott gyümölcsök és zöldségek már köszönőviszonyban sincsenek a régi vitamin és ásványi anyag tartalmukkal, így csak a magvakban bízhatunk - melyeknek fogyasztását nagyon ajánlom (kivéve földimogyoró). 

Összefoglalva:
- együnk paleosan,
- éljünk paleosan (sport!),
- szedjünk vitaminokat okosan (figyeljünk egyes vitaminok kombinációjára, mert vannak, amelyet segítik egymás felszívódását, valamint figyeljünk a mennyiségekre is). 

Remélem hasznos volt, hogy leírtam a tapasztalatimat. Ha bármilyen további kérdés van, akkor itt is vagy emailben is feltehetitek, nagyon szívesen válaszolok mindenkinek. 

Tipp: Egy kedves Olvasóm, Ági írta meg hsz-ben, hogy "bionom.hu-n elérhető néhány vitamin, valamint a New Chapter termékei az ebay által" amik "TERMÉSZETES alapú vitaminok", melyeknek elvileg jobb a felszívódásuk.

Nyilatkozat: nem vagyok orvos, sem más olyan képzettségem nincs, amely feljogosítana tanácsadásra, csupán személyes tapasztalataimat osztom meg. 

IQ Tunning - ezt az új oldalt láthatjátok a felső oldalsávomba. Ide fogom gyűjteni mindazon bejegyzéseimet, amely bármilyen irányban informatív és nem recept orientált. 

2 megjegyzés :

  1. Kedves PP,
    köszönjük a hasznos infókat, amit egy dologgal szeretnék kiegészíteni: nagyon ritka, de elérhető TERMÉSZETES alapú vitaminok, amik fel is szívódnak a szervezetben, míg a rengeteg gyógyszergyártó által készített és forgalmazott szintetikus nem. Remélem nem gond ha megosztom: bionom.hu-n elérhető néhány vitamin, valamint a New Chapter termékei az ebay által. Szerintem ez rettentő fontos, ha vitaminokról beszélünk. Az 'Antal Valis' közösség oldalán sokat lehet erről olvasni (ők majdnem paleo hívők): www.antalvali.hu.
    Köszönjük a sok finom receptet, a 2 éves gyerekm kedvence a répa muffin! :)
    Üdv, Ági

    VálaszTörlés
  2. Kedves Ági!

    Nem baj, sőt, nagyon jó, köszönjük szépen a fontos információt, lehet, hogy beírom a bejegyzésbe is, hátha nem olvassa el mindenki a hozzászólásokat! :)
    Ismerem az antalvali.hu-t és nagyon szeretem én is. :) Amúgy is támogatok mindent, ami természetes és egészséges.
    Oh nagyon örülök, hogy szeretik a répás muffint, én is nagy rajongója vagyok! :) Köszi még egyszer!

    Üdv.:
    Panna

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!