csütörtök, június 16, 2011

Mert most tényleg megérdemlem! :-) (paleo recept)



Most felfedem eltűnésem okát (már ha van, akinek feltűnt :-)), és büszkén jelentem be, hogy LEDIPLOMÁZTAM! Az elmúlt hónapok, konkrétan 3, telt el alig alvással, alig főzéssel. És most, hogy túl vagyok rajta, igazán megérdemlek egy kis kényeztetést, egy kis jutalmat. Hányszor ünnepli az ember önmagát? Nem tudom régen hogy volt, de manapság szinte alig. Pedig szerintem fontos, hogy ha megérdemeljük, bizony megjutalmazzuk magunkat (saját magam hátba veregetni nem igazán tudom, nem igaz?!). 

Most, hogy időm is van (na jó, nem olyan sok, de hát amúgy is imádom a pörgést) és ezerrel tombol a kedvenc évszakom, kiszabadultam a piacra és eldöntöttem, hogy végre elkészítem Alexandra egyik receptjét, méghozzá a málnahabos tortáját, csupán egy csipet változtatással és más alaptésztával, jó sok eperrel, cseresznyével és sárgabarackkal a tetején. A piskóta nem töményen édes, inkább állagra sűrű, ízre finom, mély, kakaós, tökéletes kontraszt. A habkrém pont olyan, milyen amilyennek elképzeltem: állagra könnyű és ízben is, kényeztető, sűrű csokis piskótával! A LEGJOBB PALEO TORTA A VILÁGON! (lelkesedésért 5-ös!) De most komolyan, a hab olyan könnyű, hogy ha nem figyelek, azt hiszem hogy puha pillecukrot eszek. A kedvencem lett!


A gyümölcs a tetejéről nem hiányozhat - számomra ez már szinte családi hagyomány. Édesanyám készített nálunk szinte minden alkalomra még a paleos időszak (a "modern korszak") előtt isteni finom túrótortát, rengeteg gyümölccsel a tetején és finom, omlós tésztával...a nagy családi habzsolások után (igen, nagy evők vagyunk...de várj, úgyis feltűnt már, hiszen ki az aki nem szeret enni és gasztroblogot vezet?) is addig tömtük magunkba, amíg nem maradt egy morzsa sem belőle, sem pedig levegő bennünk... Na de ennyit rólam, ez is túl sok. :-) Amúgy, aki még nem látta Alexandra paleo gasztroblogját (van ilyen?! nincs?! helyes!!) annak azt üzenem, hogy sürgősen zúzzon át oda és böngésszen, mert őrülten kreatív és ínycsiklandó paleo receptjei vannak, amellett rengeteg érdekes írása, cikke és info, amit közzé tesz. 


 Vanília habkrémes gyümölcstorta 
18cm-es tortaformához

A piskótához:
40g mandula
40g kókuszreszelék
30g juharszirup
10g kakaópor
20g kókuszolaj
1 tojás

A krémhez:
4 tojás sárgája
2 tojás fehérje
3dl kókusztej (Alnatura,dm)
2 rúd vanília kikapart belseje
40g juharszirup
1 tasak Dr.Oetker Zselatin Fix

1maroknyi eper
1 maroknyi cseresznye
2ek ribizli
1 sárgabarack
1ek Dr.Oetker Zselatin Fix


A piskótához a mandulát és kókuszt aprító gépben lisztté őrlöm. Közben a kókuszolajat felolvasztom a mikróban, majd hozzá adom a tojást, juharszirupot és kakaóport, elkeverem. Hozzáadom a "lisztet" is, és sütőpapírral kibélelt tortaformába öntöm. 175fokra előmelegített sütőben sütöm 15 percig.

A krémhez a kókusztejet felmelegítem (nem forralom fel), közben pedig a tojás sárgákat a juharsziruppal, vaníliával összekeverem, majd a forró kókusztejet nagyon lassan, folyamatos keverés mellett ráöntöm, aztán az egész vissza a kókusztejes edénybe és alacsony lángon sűrű krémmé főzöm. (technika: onnan tudom, hogy kész, hogy sűrű és ha a krémből kivett fakanál hátulján végighúzom az ujjam a csík ottmarad) A krémet félretszem kihűlni, s mikor teljesen kihűlt hozzákeverem a zselatin fixet (ha kicsit csomós, kézi turmixszal megoldom). Ekkor a 2 tojás fehérjét 1 csipet sóval keményre verem, és mikor kemény, három részben, kézi habverővel a vanília krémhez adom. Ezután a kihűlt piskótára öntöm a tortaformában és mehet a hűtőbe min. 3 órára.

Ha meg"kötött" a krém, akkor a gyümölcsöket megmossuk, kimagozzuk, felszeleteljük és szépen, vagy kaotikusan, ahogy én, ráhelyezzük őket a krémre. 1dl vízben feloldunk 1 ek zselatint és ráöntjük a gyümölcsökre lehetőleg úgy, hogy épp ellepje őket (igen, a képen nem lepi el a gyümiket, de szeletelésnél rájöttem, hogy több zselatin kellett volna, ugyanis épphogy tartja őket össze, szóval mindenképp öntsünk többet!).

Tipp: Óvatosan szeleteljük, mert annyira habkönnyű és a tetején lévő gyümiknek súlya van, plusz szigorúan tartsuk hűtőben a tojások miatt!


Óh-óh-óh...annyira jó, muszáj kipróbálnotok! Biztos vagyok benne, hogy Ti is megérdemlitek!


29 megjegyzés :

  1. Nagy-nagy gratula a diplomához!!!! Jól emlékszem, hogy angol? Nekem anno a nagynéném "megjósolta", hogy melyik tételt húzom majd az angol államvizsgán, és tényleg :) Bár sajnos nem mertem teljesen ráhagyatkozni, és a többibe is belenéztem :)
    Ja, a torta csodás, igazi nyári kényeztetés - mert tényleg megérdemled :)

    VálaszTörlés
  2. Itt is leírom, amit a FB-on: gratulálok és köszönöm a kedves szavakat! :)

    VálaszTörlés
  3. Wow,nagyon szép! És az írásodból sugárzik az energia.Jól érzem,hogy még mindig pörögsz? :))

    VálaszTörlés
  4. Gratulálok az államvizsgádhoz, tavaly ilyenkor még én is javában készültem a második diplomám védésére, jó kis zűrös és stresszes időszak volt. Jó, hogy vége, gondolom Te is így vagy vele:-))
    A torta csodaszép és gondolom finom is.:-))

    VálaszTörlés
  5. Gratulálok!...és én is (mi is) megérdemeljük ezt a gyönyörűséget, hogy türelmesen vártunk rád :))

    VálaszTörlés
  6. Erinacea! Köszönöm! Igen, angol!

    Alexandra! Köszönöm és szivesen. :-)

    Orsi! Köszönöm! Igen, nem eresztek le már soha:)

    Gesztenye! Köszönöm! Igen, nagyon örülök, hogy vége, nekem ez különösen húzós volt...

    Szepyke! Köszönöm!

    Csibe! Jaj, nagyon kedves vagy, köszönöm!

    VálaszTörlés
  7. Gratulálok! és nagyon guszta a torta!!!

    VálaszTörlés
  8. Kedves Panna, gratulálok én is, még bennem is élénken él tavalyról, micsoda felszabadító érzés ez! :)
    Ja, és a torta is klassz! :)
    Szia, Kata

    VálaszTörlés
  9. Panna,GRATULÁLOK!!!Tényleg megérdemled! Ez a torta olyan gyönyörű és kívánatos,én teljesen el vagyok tőle ájulva.

    VálaszTörlés
  10. Én is gratulálok! :) Szeretném megsütni ezt a tortát a születésnapomra, de van egy kérdésem: hány gramm az egy tasak zselatin pontosan (külföldön élek, itt másfajta márka van)? Még életemben nem használtam zselatint, úgyhogy kicsit izgulok. :)

    VálaszTörlés
  11. Kri!

    20 g, majd írd meg hogy ízlett, sok sikert!

    VálaszTörlés
  12. Köszi a gyors választ! 17 grammos zselatincsomag volt itthon, de jó lett így is, úgy tűnik. Holnap lesz csak felvágva, most a hűtőben csücsül, és már szépen összeállt. Megkóstoltam külön-külön a tésztáját és a krémjét is, valami isteni mindkettő. A tetejére eper és áfonya kerül majd. Nagyon köszönöm a receptet, biztos, hogy nem utoljára készül! :)

    VálaszTörlés
  13. Kri!

    Nagyon örülök, hogy ízlik! A tészta az én receptem, a krém Alexandra találmánya, isteni finom! Nagyon örülök, hogy ízlik, remélem holnap is így fog! :-)

    VálaszTörlés
  14. Szia Panna! Itt megint Agnes, aki el van a blogodtól ájulva, és ez most sincs másképp. Ez a torta annyira durván guszta, hogy mindjárt meg is sütöm, nem is értem, hogy kerülhette el a figyelmemet eddig, pláne, hogy csokis piskóta van az alján, ami, ugye, minden tisztességes piskóta-rajongónál alap. Elképesztő. Alexandra blogja is. De én szeretem az újításaidat. Az lenne a kérdésem, hogy meddig állnak el a sült kekszek/nyers golyók úgy általában? Karácsonyra gondoltam elősütni (meg mert már nem bírom ki, hogy előkóstoljak:)), ha celofánba vagy valamibe elcsomagolom, nem romlik meg? A nyers golyó talán nem bír ki még 3 hetet, de a sült kekszek igen, ugye? Már feltételezve, hogy csak előkóstolok és nem eszem mindet meg. :)) Elég sokfelé kell majd térülni fordulni, ha nem is ma rögtön, de jövő hétvégén el kéne kezdjem. Köszi a meglátásaidat ez ügyben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ágnes!

      Nagyon szépen köszönöm a kedves szavakat. Sajnos le kell, hogy lombozzalak, nem hiszem, hogy a kekszek elállnak hetekig. Elég nagy az olaj tartalmuk egyrészről, más részről meg még sosem próbáltam ki, hiszen mindig gyorsan elfogynak. :) Én ajánlom frissen készíteni őket, mert gyorak, könnyen készíthetők és hidd el, el fog fogyni gyorsan. :)
      A golyók maximum 2 hét szerintem, többet nem adnék neki, bár eddig nálam a maximális, amit a hűtőben voltak, az 1 hét.
      Remélem sikerül megoldanod! :)

      Kellemes ünnepi készülődést kívánok!

      Törlés
  15. Köszönöm a választ, nálam sem volt rá precedens, hogy akár napokig állt volna bármi erről a blogról, azért is kérdeztem rá.:)) De akkor átcsoportosítok és két hét múlva kezdem a sütést. Köszönöm még egyszer, Agnes

    VálaszTörlés
  16. Szia Panna, a kókuszolajat, más receptekben a kókuszvajat lehet helyettesíteni más olajjal? Ha igen milyen mennyiségben? ( nem vagyok szigorú paleos, csak glutén-, cukormentes).
    A recepteket most próbálgatom, a kókuszos kenyér, és a szezámos biscotti nagyon finom lett.
    köszi Adri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Adri!

      A recepttől is függ. Ha a tészta keményebb piskóta, vagy esetleg keksz, amely hűthető, akkor a kókuszolajnak funkciója van: tartás. Például krémekben is így van. Azonban ha használsz vajat, akkor azzal bármikor szinte bárhol helyettesíthetsz. Még a ghee-t ajánlanám. Más olajokkal csak akkor, ha beleírom a receptbe, vagy ha a kókuszolajból csak kevés van használva, pár evőkanál

      Törlés
    2. Szia Panna, megsütöttem. A piskóta nagyon finom lett, de a krémmel nem boldogultam,pedig kétszer is próbáltam. Nem sűrűsödött be, közben a tojás becsomósodott, pedig kis lángon, lassan főztem. De nem tettem bele juharszirupot,bár nem hiszem, hogy ez volt a baj. Szerinted? Gőz fölött kellett volna főzni? Tudnál tanácsot adni? köszi Adri

      Törlés
    3. Kedves Adri!

      Ha a tojás becsomósodik, akkor valami félrement. A tojáshoz a "tejet" lassan kell önteni nagyon, közben folyamatosan kavargatva. Ezt aztán visszaönteni az edénybe és alacsony lángon nagyon lassan de folyamatosan kavargatva homogén krémmé keverni. Homogén krémmé kellett volna összeállni. Esetleg nem jó a tojás? Nekem még soha nem volt ilyen gondom. Egyébként úgy sűrű, hogy rátapad a fakanálra a krém, de mivel utána zselatint adunk az egészhez, így nem olyan fontos, hogy irtó sűrű legyen. Sajnálom, hogy nem sikerült. :(

      Törlés
    4. köszi. Nem adtam fel, majd próbálom újra.És jelentkezem. Adri

      Törlés
  17. Szia, ezt a receptet még nem próbáltam újra, de más hozzászólásnál eszembe jutott, hogy számít hogy a kókusztej milyen zsírtartalmú?(milyen a márkája)
    Más: mandulavaj vajjal helyettesíthető?
    köszi

    VálaszTörlés
  18. Kedves Panna!
    Érdeklődnék, hogy a juharszirupot lehet-e eritrittel helyettesíteni? És ha igen, mennyivel?
    Előre is köszönöm a választ!
    Ελευθερία

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan nekem is ez lenne a kérdésem! :)

      Törlés
  19. Kedves Panna! Elkészítettem, finom, de közel se olyan, mint a tiéd. Én krémnek egy olyasmi állagút kaptam, mintha vaníliapudinggal készítettem volna. Finom, édes, de egyáltalán nem habos, pedig tényleg mindent úgy csináltam, ahogy leírtad. Mi lehetett mégis a gond?

    VálaszTörlés
  20. Nna, megkeszitettem a tortat! Eleinte el voltam keseredve, mert a teszta eleg szaraz lett, nyers allapotban a halmazallapota olyan lett, mint a kokuszgolyo masszaja. Mindenbol szigoruan annyita, es azt tettem bele, amit irtal. A kremre nagyon ugyeltem - lassan fozni, lassan osszekeverni - de a zselatin ( sokatbtettem bele) is sokat segitett rajta. A vaniliakremtol maga a teszta is "megszelidult", felulete egyenletesebb lett, az alaga pedig nedvesebb. A gyumolcsok a tetejen pedig ... nagyon jol kiegeszitik! Koszi a franko receptet, tovabbitom a dicseretet!

    VálaszTörlés
  21. Szia Panna! Itt Agnes megint, visszatertem.:) Epp most keszul ez a torta. Nagyon izgulok. Mivel 20 cm-es a formam, kicsit tobbet tettem mindenbol. Ott tartok, hogy a krem a 3 orajat tolti a hutoben. Namost ezzel a kremmel azert nem egyszeru az elet, de kinezetre a tojashabtol olyan lesz szerintem, mint a tied. Mivel en Hollandiaban elek es most itt nincs zselatin fix csak zselatin lap, meg a meleg masszaba tettem a felolvasztott zselatin lapokat. Elegge izgulok, de szerintem ossze fog allni. A gyumolcsok kapcsan is izgulok, mert ugye friss gyumolcsot a legjobb tenni a teteje, am azt irjak a csomagolason, hogy a bennuk levo savak es enzimek oldjak a zselatint is, ezert javasoljak a gyumolcsok par perces fozeset elotte, kulonben nem szilardul meg a zsele. Szerinted a tieden a gyumolcsos zselatin reteg ezert nem allt ossze vagy csak keves volt, ahogy irtad? Meg nem tartok ott, hogy rategyem a gyumit, ezert gondoltam, irok, hatha olvasod a blogot addig es akkor annak fenyeben B terv lesz. Koszonom, melyseges tisztelet es udvozlet!

    VálaszTörlés
  22. Legközelebb oda írhatnád például a kezdőknek, hogy a az 1dl vizet es az egy ek. zselatint ne azonnal öntse már rá a tortára, mert akkor a 4órás munkáját dobhatja ki az ablakon.
    köszi

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!