hétfő, január 18, 2016

Paleo vagy sem: a tápióka liszt

tapioka-paleo-nem-egeszseges-kemenyito

Miután eléggé el voltam havazva az elmúlt két évben, nem nagyon követtem a magyarországi paleo változásait. Továbbra is őröltem magamnak a kis magvaimat és sütöttem a jól bevált receptjeimet szem előtt tartva a gluténmentességet. Azonban, miután Bogyóka megszületett, volt időm olvasni az üres óráimban (a szoptatás gyönyörű, ám de hosszú óráiban) és meglepődve tapasztaltam, hogy milyen óriási változáson ment keresztül a magyarországi paleo. Rengeteg új féle alapanyag és lisztkeverék bukkant fel, és mostanra már bármit elkészíthetünk, a kenyértől a nudliig. 

A maglisztek és a tápióka egy szempillantás alatt modernizálta a hazai paleo étkezést. Hogy mennyire jó nagy mennyiségben fogyasztani a zsírtalanított magvakat lisztként, arra talán később térek ki, jelenleg elemezzük ki a tápiókát. 
Lépésről lépésre...

MI A KEMÉNYíTŐ? Teljesen leegyszerűsítve egy olyan vízben oldhatatlan fehér por, ami glükózegységekből épül fel, és ami vízzel és savval glükózzá alakul át. Itt álljunk is meg egy pillanatra.
A glükóz más néven szőlőcukor, ami egy ultra gyorsan felszívódó szénhidrát. A gyomorban pedig gyomorsav van, ergo a keményítő a gyomorban ultra gyorsan felszívódó szénhidráttá alakul. A keményítő tehát nem paleo, ugyanis a paleo egyik alapelve, hogy kerülni kell a gyorsan felszívódó szénhidrátokat.
Azonban meg kell jegyezni, hogy a szénhidrátok felszívódását befolyásolja mivel esszük össze őket. Ettől függetlenül a keményítő a paleoban fekete bárány marad. 

MI A TÁPIÓKA?
A tápióka egy gluténmentes keményítő, amit a manióka nevű gyökérből vonnak ki. A maniókát világszerte használják nagyon régóta. Oké, ettől még nem lesz paleo. Mitől lesz az?
Attól lesz "paleo", hogy nem sorolható a gabonák közé, ugyanis a kutyatejfélék családjába tartozik, valamint gluténmentes, lektin és szaponin mentes, ergo ellenség mentes (kivéve a tényt, hogy tápiókát viszel be és a gyomrodban, ami ott glükózzá lesz és fölöslegesen pörgeti vele az anyagcseréd és a hasnyálmirigyed). 

Nézzük meg a tápértékét. 

A tápióka semennyi fehérjét vagy zsírt nem tartalmaz, 100%-ban szénhidrát. Sajnos magas a glikémiás indexe is. A kalória értéke is magas, hasonló a glutén-mentes gabonákéhoz. Az ásványi anyag tartalma pedig olyannyira minimális, hogy gyakorlatilag mondhatjuk: semmilyen beltartalmi értéke nincs. 
tapioka-taperteke-kaloria

Tehát paleos szemlélettel tekintve a tápiókára, semmilyen tápértéke nincs, sem zsír sem fehérje tartalma nincs (tehát nem tudunk tőle tűrni), viszont elég magas a kalória tartalma. 
Mégis, Magyarországon és külföldön is elfogadott a tápióka kompromisszumként a paleo táplálkozásban, azonban külföldön fokozottan felhívják a figyelmet arra, hogy ne a tápiókára alapozzuk az étrendünket, ne legyen a tápióka nagy mennyiségben és minden nap az étrendünk része, ugyanis nem tesz jót a vércukorszintnek.

Akkor miért használjuk a tápiókát a paleoban? 

Főként az állag javító képessége miatt, ugyanis keményítői voltánál fogva, igencsak jelentős mennyiségű folyadékot köt meg és ruganyossá teszi az ételt.

Hogyan használjuk a tápiákót?

Sokféleképp használható. Legfőképpen lisztkeverékekben található meg, vagy otthon azokhoz érdemes adni (pl. kókuszliszt, mandulaliszt) mivel ruganyossá teszi a "tésztát", de használható puding alapnak is, pl. tápióka puding tápióka gyönggyel vagy a tápióka liszt kiváltva a hagyományosan pudingokban használt kukorica lisztet. 

Saját vélemény:

A tápiókát én nem tekintem paleonak. Attól függetlenül, hogy nincs szaponin vagy lektin tartalma, ugyanolyan értéktelen szénhidrát, mint a kukorica, burgonya vagy a rizs. Inkább kompromisszumként tekintek rá, amivel kissé modernebbé tehető a paleo táplálkozás. 

Szerintem ha valaki azért paleozik, mert fogyni szeretne, vagy a vércukor szintjét szeretné rendezni, akkor én semmiképp nem fogyasztanám a tápiókát (rendszeresen). Én tudom milyen ez, hiszen én is Inzulin rezisztens voltam, PCOS-sel, pajzsmirigy alulműködéssel és rengeteg panasszal, de szigorú paleoval rendbe jöttem. Erről itt írok.

Azonban ha valakinek stabil a vércukor szintje, jó a testsúlya és esetleg még rendszeresen sportol is, akkor szerintem mértékkel belefér a tápióka. 

Lássuk a gyakorlatot.

Na, ennyit a Tápióka elméletéről. 
Gyakorlatban rengetegen használjátok a tápiókát. Lentebb láthatjátok a Facebookos körbekérdezésem eredményét. 
tapioca-paleo-nem-egeszseges-fogyasztás

98 főből 76 fogyaszt tápiókát, még hozzá rendszerességgel, sokan lisztkeverékekben. 
Ebből mit lehet leszűrni? Azt, hogy habár a paleo nagyon király dolog, egy idő után unalmassá válik a hús-zöldség-gyümölcs kombó és sokan személyre szabják, mint ahogy én is. Sokszor kiemeltem már, hogy szerintem akkor kell állati szigorúan hozzá állni és behunyt szemmel, imára kulcsolt kézzel csinálni a diétát, ha eredményt akarunk elérni. Tehát fogyni szeretnénk, izületi gondoktól megszabadulni, rendbe hozni a vércukor szintünket vagy az emésztésünket stb. hosszú a lista. Azonban, ha már mindezen túl vagyunk és csak fenntartani akarunk, akkor nyugodtan lehet ésszel testre szabni. Azonban ekkor is mindenkit mértékletességre intenék, ugyanis egy kis tápióka itt, egy kis tápióka ott és máris jön a cukorkóma és a rendszeres szénhidrát utáni vágy...

Ti használjátok a tápiókát? Tisztában voltatok az összetételével? Milyen gyakran fogyasztjátok?






12 megjegyzés :

  1. Szia! A fenti cikkben igazán szépen összefoglaltad a legfontosabb tudnivalókat,és épp a magas glikémiás index miatt szeretném én is hanyagolni, ugyanis testsúlycsökkentés esetében ez kiemelten fontos. Te mivel váltanád ki, mit használnál helyette?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzska! Igazsság szerint elég nehéz kiváltani, mivel extrém nedvszívó képessége van, vele csak az utifű maghéj ér még fel, de azt még nem próbáltam puding készítésére például (nem eszek pudingokat). Ha pl. nyújtható tészta a cél, akkor nem nagyon lehet kiváltani sajnos, mert a ruganyosság az kell. Esetleg más rostok, mint a bambusz rost is, de arról még nem tudok eleget. :)

      Törlés
  2. Sziasztok! Én idén lesz 4 éve, hogy paleozom, az első 8 hónapban szuperszigorúan betartva, az inzulinrezisztenciám miatt. Majd azóta egy kicsit lazábban vettem a dolgokat, figyelve a testem visszajelzéseit, ugyanis mindenki fogyni szeretne a paleoval én pedig attól tartok, hogy kevés rizs és krumpli nélkül olyan erőtlen gyengére fogyok, amit nagyon nem szeretnék. 170 cm magasságom és 53,7 kg-nál azt mondtam szükségem van szénhidrátra mert csont és bőr vagyok, amiben már egy kicsit sem érzem jól magam :( ilyenkor meg bűnösnek érzem magam, mert mindenki álomalakúra fogy szénhidrátok nélkül, csak én leszek annyira vékony, hogy muszáj ennem néha ilyen "bűnös" dolgokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Senga!

      Jó, amit felvetettél. A tápiókát nem tartom bűnös dolognak, csupán kiemeltem, hogy nem értem, miért tették paleová, amikor nincs tápértéke és ennyi erővel más keményítők is paleok lehetnének.
      Ettől függetlenül azt is írtam, hogy mindenki jó, ha magára szabja a diétát, hiszen ez nem vallás, nem fognak kitagadni minket az egyházból, ha eszünk valami nem megszenteltet. :)
      Tehát, amit mondani próbálok az az, hogy vannak élethelyzetek és vannak anyagcserék (mint a tied is), amikor kell a több szénhidrát. Ez teljesen normális, most épp én is így vagyok, mint aktívan szoptató anya. Ne legyen bűntudatod, próbálj meg esetleg komolyabb ch tartalmú zöldségeket és gyümölcsöket is fogyasztani (avokádó, édesburgonya, banán).
      Ne legyen bűntudatod, szeresd az ételt! :)

      Törlés
  3. Havi 1x talán, de min. mennyiséget.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon jó kis cikk. Írnál egy hasonlót a quinoáról majd legközelebb? Én most azon vacillálok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Eszti!

      Köszönöm.:)
      A quinoa az alapvetően nem paleo, de gm gabona, sok jó van benne. :) Sajnos én nem találok garantáltan gluténmentes quinoát Magyarországon. Lehetséges, hogy lesz ilyen bejegyzés.:)

      Törlés
  5. Miután pm alulműködés miatt paleózom kb.3-4 hónapja, én nem használok semmiféle egzotikus adalékot. Nekem egy kicsit valóságtól elrugaszkodott a sokféle éghajlatunkon ismeretlen növényből készített lisztféleség, adalék, én még a mesterséges édesítőszereken is egyenlőre csak gondolkodom, ismerkedem, tájékozódom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is sokáig tartott, míg rávettem magam, hogy kipróbáljak ezt-azt pl. xilit, eritit, tápióka :) aztán csak-csak vissza térek a megszokott magvaimhoz. :)
      Persze ízlések és pofonok!

      Törlés
  6. Tökjó, amit leírtál, de ennél kicsivel komplexebb a téma. A keményítő ugyanis az elkészítésétől függően másféleképpen tud működni az emésztésben, és például a rezisztens keményítő (a tápióka is az) nem emésztődik meg a gyomorban, hanem az előnyös bélflórának biztosít táplálékot (tehát kvázi rostként funkcionál), javítja az inzulinérzékenységet, és egyéb jó hatásai vannak (http://www.marksdailyapple.com/the-definitive-guide-to-resistant-starch/).

    A másik, hogy lehet olyan magas a kalóriaszükséglete adott életmóddal valakinek, hogy szüksége van arra a kalóriasűrűségre, amit a keményítő (rizs, batáta, banán, stb) nyújt, egyrészt hogy ne kelljen napi 3 órát ennie, másrészt meg mert nem célszerű tartósan ketózisos étrendet enni, bizonyos egészségügyi indokok kivételével. Márpedig erősen lowcarb étrenddel marad a fehérje és a zsír, és a fehérjebevitelnek van egy maximális határa, ami fölött már károsítja a szervezetet. Nyilván ez inkább igaz sportolókra, fizikai munkát végzőkre, stb, nem mondjuk egy 160 centis irodai dolgozó nőre, de amit mondani akarok, hogy ez is nagyon egyedi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Sysa!

      Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet erre az infóra, már olvasom is az ott citált forrásokat és érdekesek...ebből lesz még egy bejegyzés.
      Én nem bátorítok senkit ketora, ha megnézed a blogom, láthatod, hogy én sem vagyok keto, sőt, rengeteg zöldséget, gyümölcsöt, magvakat fogyasztok.

      Törlés
    2. Eleg komoly félreértések és félremagyarázások vannak a témaban, a következő bejegyzésemben ezt tisztázom.

      Törlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!