péntek, április 20, 2012

Skót hétköznapok

Ami késik, nem múlik. Ígértem még régebben egy bejegyzést, amelyben még közölnék képeket és élményeket Skóciából. Nos, jó hír, hogy ezt a bejegyzést még követni fogja legalább kettő, ugyanis kirándulhattunk kicsit északra és kicsit délre is...
Ebben a bejegyzésben egy kis ízelítőt adok a skót hétköznapokról képeken keresztül. Lesz utcakép, rohanás, hétvégi pihenés, időjárás (elmaradhatatlan), tömegközeledés és egészségügyi látogatás. Hát akkor lássuk.
St Andrews, Market Street utcaképe

Parti sétány és túraútvonal, East Sands

Kilátás a sétányról, East Sands

0° és 5°C közötti időben a helyiek mezítláb játszanak a jéghideg homokon. Rajtam két sapka volt, és a teljes téli felszerelésem, és 3 órás séta elteltével a hidegtől elég erős fejfájással tértünk haza.

Tömegközeledés: vonattal. Habár First class van az ülésekre írva, ne tévesszen meg minket, a másodosztályon is minden ugyanígy néz ki. A padlón a székek stílusával megegyező szőnyeg van, minden patyolat tiszta és rendezett. Utazás közben ételt/italt szolgálnak fel, szemeteszacskóval járnak körbe a végén. Amint látható a kép felső 1/4-ében, a köveketző állomás, úgy mint a végállomás és egyes megállók folyamatosan ki vannak írva, és mielőtt megérkezünk egy állomásra ezt kijelzik és be is mondják hangosan és érthetően, hova érkezünk meg. Számunkra futurisztikus élmény lehet. A vonaton mosdó is van, nem is akármilyen, a Verdák 2-ben a Matuka által átélt élmény cseng vissza az ember fejében: patyolattiszta, ultra modern automatikusan, gombra nyíló/záródó ajtók stb. Az itteniek számára - akinek volt benne része - szörnyen furcsa az a nyomor, amit mi, Magyarországon, nemes egyszerűséggel a tömegközlekedésünknek nevezünk (skót kollégám beszámolója alapján).
Tömegközelekedés 2: busszal. Itt a buszokat minden nap mossák, takarítják, kívül-belül, melyek épp ezért mindig ragyognak. Még soha nem ültem olyan buszban, amiből nem láttam volna ki a kosztól az ablakon, nem úgy, mint otthon ugye... A buszsofőrök megbecsült tisztséget töltenek be, hozzájuk kedvesen, illedelmesen szólnak, köszönnek és elköszönnek az utasok utazás alkalmával. Nagyon komolyan veszik a saját szabályaikat, mindegyik sofőr szépen fel van öltözve, s zakója tetején megkülönböztető mellényt hord ha egy percre is ki kell lépnie a járműből.
Érdeksség: itt az a szokás, hogy leintjük a buszt ha arra várunk a buszmegállóban. Csak akkor áll meg, ha intünk neki, ismétlem: úgy is, hogy a buszmegállóban állunk.
A busz belseje: tiszta, vidám. Fel- és leszállási lehetőség minden buszon csak egyetlen-egy helyen lehetséges: legelöl a sofőrnél. Itt nincs bliccelés, a sofőr mindenkinek a jegyét/bérletét alaposan átmustrálja.
A távolsági buszok belseje: tágas, kényelmes. Már-már magyar szemünknek a luxus érzését nyújtják a kényelmes, tiszta és modern bőrülések.
Kórház a város szélén: ez a város kórháza. Kívülről és belülről egyaránt lenyűgöző. Orvosi ellátás ingyenes, persze fizetünk National Insurance-t, amelyben benne foglaltatik minden, de itt nincs hálapénz, teljeskörűen és lelkiismeretesen ellátják a beteget, minden esetben. Nem kell könyörögni egy vérvételért, nem húzzák a szájukat a dokik, mosolyognak és kedvesek a kórházi dolgozók a dokitól nővéren át a recepciósig. Halk, kellemes zene szól a váróban, nyugtató a környezet.

A kórház várója: nem csalás, nem ámítás, így néz ki a váró. A kórház városi kerületekre van osztva rendelés szerint, és egy városrészhez tartozó "blokkban" egyszerre több orvos rendel. Akihez beosztanak, ahhoz mész. Itt az ember csak tátja a száját, de bizony, itt EZ a mindennapi valóság.
 Egyelőre ennyi lenne, következő bejegyzésemben Edinburghbe látogatunk el. Remélem tetszett. :)

A fotók 90%-áért Édesapámat illeti a dícséret, ezúton köszönöm Neki még egyszer, hogy meglátta azt, amelyhez az én szemem már kissé hozzászokott.

7 megjegyzés :

1. Panna, köszi a beszámolót! Nagyon szép helyen laksz!

2. De jó volt olvasni, én ugyan csak Edinburghben voltam, de annyira szimpatikus ország, udvariasak, tiszták, jó fejek. Én nagyon jól éreztem magam, az állandó szél és a fura, egész várost belengő illat (nekem olyan kukoricakenyeres jellegű volt) ellenére is.

3. Köszi :)
    Irigykedünk és várjuk a további beszámolókat !

4. Köszönöm, örülök, hogy tetszett! Jön még több is! :)

5. Nagyon tetszett a beszámolód a szép fotókkal.
    Sajnos, mostanában én is járok a "város szélén",
    de inkább nem készítek ott fotókat.
    Érdeklődéssel várom a folytatást, ha időd engedi.

6. Szia Panna! Most hetvegen jartunk St Andrewsban es nagyon tetszett. Gyonyoru helyen elsz! En is szivesen elnek ott. Mi Angliaban lakunk.
    Voltunk az olasz fagyizoban is, alig birtunk valasztani az 52 fele fagyi kozul:)

1. Ha írtál volna, akkor találkozhattunk volna akár! Vagy ha bejöttél volna a Bibi's Bakery-be, hétvégén dolgoztam...benéztél oda egyébként? (South Streeten van, ahol a fagyizó)

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.