hétfő, november 07, 2011

Dhansak, avagy az Indiai tökpörkölt (paleo)



A hidegebb idő beálltával alapvetően jobban kívánjuk a zsírosabb, fűszeresebb, cukrosabb ételeket. Ez alól én sem vagyok kivétel. Itt, Skóciában, ráadásul mostmár beköszöntött a "hamar sötétedős" időszak, amely egyre csak fokozódik. Pozitív oldala az időnek viszont, hogy még mindig nagyon kellemes, enyhe őszi idő van,  felhő egy szál sem - süt a nap száz ágra. 

Azonban a szervezet valahogy mégis érzi: jönnek a hideg hónapok ("The winter is coming!"), tehát tartalékolásra fel! Ilyen jelszóval döntöttem el én is, hogy valami egy tál ételt szeretnék készíteni, ami kissé pörköltös, de szerettem volna felhasználni a klassz kis tököket, amelyk itt már rég ellepték a boltokat, s amelyek számomra eddig ismeretlenek voltak, ezeket pedig úgy hívják, hogy "butternut squash". Ez a tök fajta kisebb, mint az otthoni sütőtökök (kb. fele), halvány, amolyan sápadt sárga színe van, viszonylag könnyen pucolható és szeletelhető, és ízre is eléggé semleges. Ezért nagyszerűen lehet használni húsok mellé köretként, vagy pörköltbe. 

Ezt már az indiaiak is régóta tudták, hiszen így készül a Dhansak, amely egy jellegzetes indiai (parsi) eledel, amely alapvetően (és egyes források szerint kizárólag) kecskehúsból készül, azonban én nagy szentségtörést elkövetve marhahússal párosítottam, mivel 1) nem szeretem a kecske húst és 2) itt olyan gyönyörű és finom marha húsok vannak, hogy nem tudok betellni velük. Annyira finom lett, hogy még az én indiai konyhát kimondottan utáló Párom is ódákat zengett róla. :)

Ajánlom mindenkinek, aki szereti a kellemesen fűszeres (5-ös skálán 3), pörköltös, téli egy-tál ételeket. Az eredeti recept a BBC Good Food oldaláról származik, azonban én egy kicsit merészebb voltam a chillivel és tálalás után még raktam a saját tányéromba - fantasztikus jó ötlet volt, mennyeien kihozza a többi fűszer ízét! Ezzel a módszerrel a csípős ételeket  nem kedvelőknek is kedvezünk, és magunkak is (olyan csípősre csináltam, hogy szó szerint égette az ajakaimat még utána is, de imádtam).

Az elkészítése nagyon egyszerű, ám időigényes (kb. 2 óra), viszont egyáltalán nem kell mellette állni, sőt, még megkavarni sem egészen a végéig - a módszer Édesapámtól származik, aki nagy pörkölt-guru otthon. Izgalmasan hangzik, ugye? Lusták előnyben! :)

Megjegyzés paleosoknak: A receptben szerepel a lencse, mint hozzávaló, azonban ezt nyugodtan elhagyhatjuk. Tehetünk hozzá még cukkinit, vagy padlizsánt ízlés szerint. 

Megyjegyzés nem paleosoknak: A recept köretnek rizst ajánl, vagy indiai laposkenyereket, azonban én úgy találtam, hogy nagyon laktató és kiadós bármilyen mellékes köret nélkül is - a tök nagyon jó pocak kitöltő. 


Jó felmelegedést kívánok! :)

2 megjegyzés :

  1. Guszta ez az étel. Látom a chilivel nem takarékoskodtál.Imádom a chilis ételeket. Azt viszont nem értem, mi a baj a fotóval.

    VálaszTörlés
  2. Megcsináltam ma, isteni lett.:) Köszönet a receptért.

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!